Skrevet av Emne: Begrenset automatisk regen i nedoverbakke?  (Lest 263 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Isbjørn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 119
Begrenset automatisk regen i nedoverbakke?
« på: 22. Juli, 2018, 16:34 »

Igår var jeg en tur til Funäsdalen. Vestfra er det en laaang bakke ned og det meste av denne har fartsgrense 60. Så jeg satte ned maksfarten til 62 og slapp gassen. Det tok ikke lang tid før det sa pip-pip og jeg måtte tråkke inn bremsen for å holde farten.

Men nålen som viste "charge" hadde bare gått til 1/2 av 3 i det grønne området. Så hvorfor vil den ikke automatisk gå videre? Batteriet var slett ikke fullt, den viste gjenværende el-rekkevidde 39. Så den burde kunne regenerere mer uten at jeg må trykke inn bremsen. Da jeg trykket på bremsen, mener jeg å huske at nåla *ikke* gikk videre ned i det grønne, men jeg er ikke helt sikker. Skal sjekke neste gang, for dette tror jeg er tredje gang jeg har observert fenomenet.

Andre som her sett det samme? Eller er det ikke så mange som bruker "hastighetsbegrensning" istedet for ACC? Jeg vil dog tro at det samme ville skje med ACC, dette vil kunne skje i nedoverbakker med fartsgrense godt under den farten bilen vil få ved å bare trille.
GTE 2016 Midnight Blue
 

Utlogget Eple

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 279
Sv: Begrenset automatisk regen i nedoverbakke?
« Svar #1 på: 22. Juli, 2018, 19:43 »
Synes den bruker motorbrems mer i nedoverbakke når den står i hybrid modus så pleier å sette den i elektrisk i nedoverbakke for å få ladet mer.
Ellers se på tegningen av batteriet i displayet foran rattet. Er batteriet fult (blåfarget) får en ikke ladet mer.
Har funnet ut at det lønner seg å kjøre elektrisk til det er brukt 2 streker før en slår over til hybrid. Da slipper en at batteriet ikke har plass til å ta i mot strøm nedoverbakke.
28000 km = 0,24 l/mil og 1,26 kw/mil her så kjører pent  ;D
 

Utlogget Isbjørn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 119
Sv: Begrenset automatisk regen i nedoverbakke?
« Svar #2 på: 22. Juli, 2018, 19:57 »
Hmm jeg har ikke noe slikt batteri der, det kommer vel an på hvilken display-modus man velger. På vei sørover fra Trondheim skifter jeg vanligvis til hybrid rett før jeg må akselerere fra 60 i 80 i oppoverbakke for å komme inn på E6, det er etter 4-5km. Kanskje lurt å vente litt lenger?

Interessant tips om å skifte til EL i nedoverbakke, men det burde jo ikke ha noe å si hvis bakken er så bratt at den kan kutte motoren. Jeg må tilstå at jeg ikke følger så nøye med på slikt under kjøring annet enn å se på gjenværende rekkevidde.
GTE 2016 Midnight Blue
 

Utlogget OlafGTE

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 104
Sv: Begrenset automatisk regen i nedoverbakke?
« Svar #3 på: 23. Juli, 2018, 00:18 »
Gjenstående rekkevidde 39 km er egentlig ganske fullt (spesielt hvis du har klimakontroll på). Jeg syns min regenererer best ca mellom 20 og 25 km gjenstående, kanskje opp til 30 km.
« Siste redigering: 23. Juli, 2018, 00:21 av OlafGTE »