Skrevet av Emne: Golf GTE hater magneter  (Lest 329 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget OlafGTE

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 100
Golf GTE hater magneter
« på: 11. Mai, 2018, 18:58 »

Her er et tips: Ikke putt kraftige magneter i bagasjerommet.

Jeg lastet inn en svær subwoofer, i eske og alt. Da jeg startet bilen sa den "Feil: 12V-batteri lader ikke". Jeg hadde ikke så langt å kjøre, så jeg tenkte at jeg får se nærmere på det når jeg kommer fram.

Etter rundt en kilometer begynte det å tikke inn flere feilmeldinger. Front assist feil. Bakkestart-assist feil (trodde ikke min bil hadde bakkestart-assist, men men). Dører åpne. Ikke kjør over 3000 rpm. Så kom ACC-feil, hybrid-feil og TRYKK INN BREMSEPEDALEN. Servoen skrudde seg av og det gjorde muligens drivlinjen også. I alle fall trakk jeg inn mot siden av veien og stoppet. Feilmeldingene fortsatte å pøse inn, og jeg ble ærlig talt litt stresset.

Jeg ringte VW mobilitetsgaranti-nummeret, og de var veldig vennlige, effektive og hadde full kontroll, til tross for at samtalen ble preget av at Bluetooth-forbindelsen til handsfree-funksjonen falt ut og inn som en fjerntliggende lokalradiostasjon i tordenstorm.

Etter et par minutter var bergingsbil på vei. Mens jeg satt der og tenkte, syntes jeg det var påfallende at alt dette skjedde rett etter at jeg lastet inn en subwoofer. Jeg vet jo at dynamiske høyttalere har kraftige magneter i seg, og en svær subwoofer som dette har nok en ekstra stor en. Golf GTE har batteriet under bagasjerommet, og sikkert masse sensorer og/eller mikroprosessorer i den forbindelse.

Så jeg gikk ut og åpnet bakluka, og snudde eska med subwooferen andre veien, i håp om at magneten som kanskje hadde ligget nederst mot gulvet, nå lå lenger oppe. Satte meg inn i bilen, og vips, alle feilmeldingene var borte unntatt en om "12V-batteriet er svakt".

Jeg satte bilen i Battery Charge for å se om motoren ville starte, og da jeg satte den i Drive, gjorde den det. Jeg avbestilte veihjelpen og kjørte videre. Etter noen kilometer forsvant feilmeldingen om svakt 12V-batteri.

Så i dag lærte jeg noe nytt, og det håper jeg også du, kjære leser, har gjort. Hvis bilen din plutselig bryter fullstendig sammen, sjekk om det ligger en svær magnet oppå batteriet. I så fall kan løsningen være enklere enn man kanskje skulle tro.
« Siste redigering: 11. Mai, 2018, 19:06 av OlafGTE »
 
The following users thanked this post: Thomas, Olsenhower, hoffern