Skrevet av Emne: Lading, en gang for alle  (Lest 376 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget joachim

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
Lading, en gang for alle
« på: 27. Mars, 2018, 11:27 »

Hei dere.

Nylig solgt min E-Golf og gått for 3 års leasing av en Passat GTE Exclusive (alt ekstra utenom Dynaudio og soltak). Hadde for øvrig Dynaudio i E-Golfen og valgte bevisst å unnlate dette fra Passaten, sånn i tilfelle folk ville starte en diskusjon rundt det! :D

Innlegget gjelder lading:
Først og fremst vil jo jeg si at siden jeg leaser og skal levere inn igjen bilen etter 3 år, der de ikke vil fakturere noe ekstra for "dårlig kapasitet" på batteriet så lenge jeg har fulgt forskriften, så er jeg jo ikke så utrolig opptatt av hvor godt batteriet holder seg. Likevel har jeg følgende case/problemstilling/spørsmål:

Jeg har montert Saltoboks med egen mode 3 type 2 kontakt som er tilsluttet en dedikert 25a kurs, der boksen er programmert til ladeeffekt 20a. Denne var tiltenkt bruk i E-golfen, men jeg har valgt å beholde den slik den er for Passaten. Leser en del om "riktig lading" og at selvsagt hybridene ikke støtter hurtiglading slik som elbilene. Likevel, er det feil av meg å la bilen stå i "max ladeeffekt" og tilkoble saltoboksen? Skal dette systemet uansett være like smart som adapteren på den vanlige laderen, ettersom "ladeenheten" står i Saltoboksen og ikke på kabelen? Tåler den 20a eller må jeg få boksen programmert til 16a?

Vil jeg "ødelegge" batteriet ved å lade på denne måten? Det er jo veldig behagelig å ha fullt batteri på ca 2+ timer, i hvert fall når jeg i det daglige bruker bilen som elbil til og fra gjøremål i nærområdet. Jeg lader også bilen ofte og fullt, da jeg ønsker at den skal være full hver gang jeg starter en tur. Hvordan er det egentlig med det negative med fullt batteri? Igjen, jeg tenker på meg selv og de neste 3 årene, ikke hvordan batteriet utvikler seg de neste 8 årene og verdi ved videresalg.

For øvrig har jeg hørt at man skal kjøre bilen i bensin/GTE/hybrid modus de første noenogtusen kilometerne. Må jeg det? Selgeren sa at jeg ikke trengte det, og det er jo han som skal ha bilen tilbake om 3 år. Tenker også at så lenge jeg kan dokumentere all lading forskriftmessig på Saltoboks med egen kurs, så lader jeg jo mye mer korrekt enn mannen i gata?

For øvrig har jeg merket at når jeg starter bilen på E-modus så har jeg nesten aldri "full effekt", og den blå viseren stopper rundt 80%. I tillegg får jeg sjelden mange "firkanter" merket av på den "E-max" viseren. Har dette med kulden å gjøre? Er det fordi bilen ikke er innkjørt? Eller er det fordi jeg lader feil / ikke kjører den i hybrid?

Sorry for 1000 spørsmål, men jeg setter stor pris på alle svar!

 

Utlogget joachim

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
Sv: Lading, en gang for alle
« Svar #1 på: 27. Mars, 2018, 11:45 »
Etter å ha klart å lese litt i de eksisterende trådene, så har jeg vel funnet ut at maks lading er på 16a og det tilsvarer med rask hoderegning 2,15-2,30 timer (som vel er det den går på nå). Da forstår jeg det som at jeg kan beholde boksen på 20a (i tilfelle jeg får besøk av folk med elbiler som tåler mer), og at min Passat trygt klarer å trekke 16a på denne? Med andre ord meget forsvarlig lading fra min side?
 

Utlogget j-r

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 7
Sv: Lading, en gang for alle
« Svar #2 på: 28. Mars, 2018, 19:38 »
Laderen sitter ikke i Saltoboksen(eller på kabelen). Den sitter i bilen og konverterer AC til DC som batteriet tar. Det er altså bilen som bestemmer hvor mye den kan trekke etter å ha "forhandlet" med Salto'en.
Produsentene legger inn sikkerhetsmargin på batteriene. Når bilen viser at batteriet er 100% oppladet betyr ikke det at selve batteriet er det. Samme gjelder ved 0%. Det skal derfor ikke ha noe negativ effekt å alltid fullade bilen, eller alltid la den være tilkoblet selv om batteriet langt fra er tomt
Det kan godt hende at det hadde vært bra for motoren at man kjørte den inn de første noen tusen km, men som du sier er det en leasingbil så hvorfor ta den kostnaden. Selgeren min anbefalte faktisk å gjøre det fordi han mente at bilen ville føles sprekere av det. Jeg fulgte ikke rådet siden jeg også leaser



Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Passat GTE