Skrevet av Emne: Innkjøring av bensinmotor  (Lest 3307 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Lassen

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 245
Innkjøring av bensinmotor
« på: 1. Juni, 2015, 10:06 »

Hei.
Lurte på dere som har fått bilene, har dere fått noen instruks på innkjøring av bensinmotoren?

Cydonia

  • Gjest
Sv: Innkjøring av bensinmotor
« Svar #1 på: 1. Juni, 2015, 22:58 »
Jeg fikk ingen instrukser om innkjøring, og glemte å spørre. I brukerhåndboken (kapittel som også gjelder øvrige modeller, ikke bare GTE) står det at ny motor må kjøres inn de første 1500 km. Og bl.a. unngå høyt turtall ved kald motor. Før 1000 km: ikke full gass, og ikke mer enn 2/3 av maks turtall. 1000-1500 km: kan gradvis begynne å kjøre med maks turtall.

GTE takler kanskje kaldstart og turtall bedre enn andre motorer, men jeg antar det er fornuftig med et par "rolige" langturer med innkjøring først.
 

andrehua

  • Gjest
Sv: Innkjøring av bensinmotor
« Svar #2 på: 28. Oktober, 2015, 19:29 »
Har tenkt litt på dette selv, men hvordan i huleste skal man kunne skille km på el og bensinmotor, det syns jeg er litt dårlig, at det ikke er separat kilometerteller, eller er det det i computeren på noe vis? Har ikke fått min bil ennå, men har ikke sett det på 2-3 prøvekjøringer.

At den skal kjøres inn 1500 km syns jeg nesten var litt lite jeg? I "gamledager" sa man 10000 km, så var motor ferdig innkjørt.
 

Utlogget Danny

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 349
Sv: Innkjøring av bensinmotor
« Svar #3 på: 28. Oktober, 2015, 21:22 »
Er kanskje en VCDS mod å få km-teller for begge motorene, men det er veldig pussig at det ikke er standard :) Møller må jo kunne se forskjell, og da burde vi det også..
Admin og eier av Golfgte.no
2015 GTE Carbon Steel Grey - Solgt
2018 E-Golf
 

Utlogget Eple

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 279
Sv: Innkjøring av bensinmotor
« Svar #4 på: 28. Oktober, 2015, 21:43 »
Selv kjørte jeg ekstremt pent i GTE modus første 1000 km for å holde bensinmotoren mest mulig i gang. Kjører fortsatt ekstremt pent. Antar jeg må kjøre 3000 km for å få bensin motoren til å gå sine 1500 km med innkjøring.
 

Hyperfast

  • Gjest
Sv: Innkjøring av bensinmotor
« Svar #5 på: 29. Oktober, 2015, 07:08 »
Har tenkt litt på dette selv, men hvordan i huleste skal man kunne skille km på el og bensinmotor, det syns jeg er litt dårlig, at det ikke er separat kilometerteller, eller er det det i computeren på noe vis? Har ikke fått min bil ennå, men har ikke sett det på 2-3 prøvekjøringer.

At den skal kjøres inn 1500 km syns jeg nesten var litt lite jeg? I "gamledager" sa man 10000 km, så var motor ferdig innkjørt.


Det er en av CAR-menyene i infotainmentsystemet hvor du kan veksle mellom forbruksprofil <fra start av tur>, <fra sist drivstoffylling> og <totalt>. For meg virker det som det er en timeteller for bruken av elmotoren. I tillegg er det en gjennomsnittshastighet som vises. Ved å gange timebruk * snitthastighet får en en ide om kjørte el-kilometer.


Ellers er det korrekt at biler i gamledager hadde en lengre innkjøringsperiode. Årsaken til det var at en før hadde mye større tolleranser på avvik i stempler, lager, blokker, kammer etc Dvs. de var ikke så nøyaktig produsert som idag. Nå er motoren mye mer nøyaktig i alle deler og sammensetning, og det skal strengt tatt ikke være så mye unøyaktigheter i motoren som må slipes bort før den er tett. Det er grunnen til at de går ned til 150 mil. Jeg tenker at de har trygg margin på den for å unngå søksmål ved skjærte motorer.
« Siste redigering: 2. November, 2015, 07:33 av Hyperfast »
 

Utlogget emphezis

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 92
Sv: Innkjøring av bensinmotor
« Svar #6 på: 9. September, 2016, 08:50 »
Noen som vet hvor mye det har å si hvis man IKKE kjører inn motoren pent?

Jeg tipper det er tatt høyde for at mange (flertallet?) ikke tenker over at bilen må innkjøres. (Som det sies lenger opp her blir det ofte ikke nevnt av selger engang når man overtar bilen.)

Tenk på alle demobilene forhandlerne har, tror ikke kundene som prøver demobilene akkurat vurderer om de har kjørt mer enn 1500 km, der er det full "peis" fra 0 km, og det tåler nok de fleste bilene godt...
Passat GTE 2017-modell (specs/bilder)
 

hoffern

  • Gjest
Sv: Innkjøring av bensinmotor
« Svar #7 på: 9. September, 2016, 09:59 »
Fikk ingen beskjed om innkjøring av motor når jeg hentet min. Har ikke fått det på andre biler før heller.

Hvis det var meningen at motoren skulle kjøres inn så burde det vel ligget inne en sperre som gjorde at man ikke kunne dra motoren opp i 6000rpm også? :)

 

Utlogget emphezis

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 92
Sv: Innkjøring av bensinmotor
« Svar #8 på: 9. September, 2016, 10:20 »
Fikk ingen beskjed om innkjøring av motor når jeg hentet min. Har ikke fått det på andre biler før heller.

Hvis det var meningen at motoren skulle kjøres inn så burde det vel ligget inne en sperre som gjorde at man ikke kunne dra motoren opp i 6000rpm også? :)
Jeg tror innkjøring av motor er høyst oppskrytt (og noe som stammer fra gammelt av). Enig i at det burde ligget inne en sperre hvis det var spesielt kritisk. Og det burde i hvert fall nevnes med utropstegn av selger.

Og som det nevnes over her. Min GTE kommer til å kjøre som elbil 90 % av tiden. Anslagsvis vil det ta meg ca. 1 år å nå 1500 km med bensinmotoren. Passe uaktuelt å vente så lenge med å gi full gass...

Hva vil konsekvensen av å ikke kjøre den inn være? Kortere levetid på motoren? (Uansett ikke mitt problem da jeg bytter bil ofte.) Større sjanse for feil? (Ikke mitt problem da det er garantisak.) Lavere effekt? Bare sistnevnte vil være mitt problem...
Passat GTE 2017-modell (specs/bilder)
 

Utlogget Eple

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 279
Sv: Innkjøring av bensinmotor
« Svar #9 på: 9. September, 2016, 10:36 »
Den telleren viser tid for både bensin og elektrisk kjøring.
 

Utlogget OlafGTE

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 104
Sv: Innkjøring av bensinmotor
« Svar #10 på: 9. September, 2016, 11:02 »
Når det gjelder innkjøring av GTE har jeg lest at man bør variere turtallet noe, og ikke kjøre motoren på ett og samme turtall i hele perioden.

I praksis betyr jo det å kjøre friskt, siden hybridsystemet prøver å holde "optimalt" turtall når man kjører rolig...

Min foreløpige konklusjon er at dette blir for selvmotsigende, komplisert, abstrakt og vanskelig. Med en så avansert ECU som står i GTE, bør ECUen ta seg av det, ferdig arbeid. (Om den gjør det er et annet spørsmål, men det er det ingen normale forbrukere som er kvalifisert til å svare på uansett.)
 

Utlogget emphezis

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 92
Sv: Innkjøring av bensinmotor
« Svar #11 på: 9. September, 2016, 11:14 »
Litt googling sier meg at det med innkjøring av motor i 2016 stort sett er knyttet til gammel overtro.

Noen bilfabrikanter opererer med 1000-2000 km innkjøring, mens andre sier ikke et ord om det.

Med en hybridbil blir dette uansett komplekst og umulig å forholde seg til. (Da man ikke aner hvilken motor som har tilbakelagt kilometerne.)

Så det er nok i all hovedsak tut og kjør, men man trenger kanskje ikke holde seg over rødmerkingen i lengre perioder de første kilometerne! ;-)
Passat GTE 2017-modell (specs/bilder)