Skrevet av Emne: Erik's GTE  (Lest 10139 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

erik87

  • Gjest
Sv: Erik's GTE
« Svar #30 på: 14. September, 2016, 14:26 »

Send mail til dem og spør åssen det fungerer om flere ønsker å bruke samme boks på samme type bil, bare sånn at den ikke låser seg til en bil eller x antall den kan brukes på.

Skal høre, men jeg er ganske sikker på att jeg vet svaret :P
 

Utlogget lunas

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 45
Sv: Erik's GTE
« Svar #31 på: 15. September, 2016, 07:40 »
Så vidt jeg vet fungerer boksen slik at den laster ut din originale programvare og lagrer denne. Så laster den inn ny programvare. Det vil da ikke være mulig å bruke denne på en annen bil.

Vil vel også se dette som ganske selvfølgelig. Hadde vært dårlig business for produsent.

Men for all del er man datakyndig osv. finnes det sikkert muligheter for å manipulere sånne ting...
 

erik87

  • Gjest
Sv: Erik's GTE
« Svar #32 på: 16. September, 2016, 13:00 »
her er siste svar
 

Drive

  • Gjest
Sv: Erik's GTE
« Svar #33 på: 16. September, 2016, 16:41 »
Trekker meg isåfall fra dette, 15% rabatt er ikke bra nok - for meg ikke verdt det.

Ser også at du ikke får en teknisk forklaring på spørsmålet, de skal bare selge flest mulig!
« Siste redigering: 16. September, 2016, 16:48 av Drive »
 

Utlogget OlavK

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 70
Sv: Erik's GTE
« Svar #34 på: 16. September, 2016, 17:03 »
For en amatør som meg: Hva er vitsen?
Du får litt mer futt i drivverket, men når har du bruk for det? Hvis du ikke klarer en forbikjøring med GTE-knappen inne, er du kanskje på grensen med 25% boost uansett?
Du ofrer garantien, og jeg ser for meg at onkel forsikring vil ha noen motforestillinger om noe har gått galt med litt for rask akselerasjon.
For meg virker det litt som å kjøpe penisforlenger før du har skaffet dame.
 

Drive

  • Gjest
Sv: Erik's GTE
« Svar #35 på: 16. September, 2016, 22:24 »
For en amatør som meg: Hva er vitsen?
Du får litt mer futt i drivverket, men når har du bruk for det? Hvis du ikke klarer en forbikjøring med GTE-knappen inne, er du kanskje på grensen med 25% boost uansett?
Du ofrer garantien, og jeg ser for meg at onkel forsikring vil ha noen motforestillinger om noe har gått galt med litt for rask akselerasjon.
For meg virker det litt som å kjøpe penisforlenger før du har skaffet dame.

Fornuftig svar :)
« Siste redigering: 16. September, 2016, 23:43 av Drive »
 

erik87

  • Gjest
Sv: Erik's GTE
« Svar #36 på: 17. September, 2016, 11:43 »
For en amatør som meg: Hva er vitsen?
Du får litt mer futt i drivverket, men når har du bruk for det? Hvis du ikke klarer en forbikjøring med GTE-knappen inne, er du kanskje på grensen med 25% boost uansett?
Du ofrer garantien, og jeg ser for meg at onkel forsikring vil ha noen motforestillinger om noe har gått galt med litt for rask akselerasjon.
For meg virker det litt som å kjøpe penisforlenger før du har skaffet dame.

Fornuftig svar :)

 ;D ;D ;D :D :D ;D ;D ;D
 

erik87

  • Gjest
Sv: Erik's GTE
« Svar #37 på: 17. September, 2016, 11:45 »
Kommer til å gjøre denne jobben hos ett verksted bare ett steinkast fra Vålerbanen.
TK Økonomitrimming. De skulle ha 5800,- for jobben og leverer via OBD2 kontakten.

Kommer tilbake med referat da jeg har fått bilen og foretatt jobben.
 

Utlogget Falck

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 336
  • '16 Golf GTE CSG
Sv: Erik's GTE
« Svar #38 på: 19. September, 2016, 01:44 »
Hadde vært interessant med dyno før og etter en slik tuning. Ingen av de jeg regner som de store innenfor VAG tuning har noe på markedet enda til GTE så vidt jeg vet.

http://www.golfgte.no/?topic=154.0

Når det kommer til forsikring og evt. ulykke så skal det ekstreme modifikasjoner til og en ganske brutal ulykke før de starter en etterforskning om mulig trimming. GTEen har jo allerede bevist at den er ganske grei i frasparket, så "noen få" HK/nM til tror jeg ikke spiller noen rolle. Angående holdbarhet så burde 1.4en (EA211) tåle ihvertfall 170 hest, mener det fins versjoner til 180 også. Girkassa er et annet tema, og kanskje et spennende således?

Og, hvis teknikerene ønsker det så kan de se når noen har kommunisert via OBD2 porten. Det er ting som ikke kan slettes mener jeg.

Men, jeg håper det funker! Lykke til!
 

Thomas Pedersen

  • Gjest
Sv: Erik's GTE
« Svar #39 på: 19. September, 2016, 11:39 »
1,4 motoren i GTE tåler nok godt mer enn 180hk også, den har smid innmat og forsterkninger for å tåle kaldstartene og de ekstra nm som elektriske delen er med å pushe på. DSG kassa er nok også forholdsvis sterk, problemet tror jeg kommer mellom hvordan bensin- og elmotor samarbeider med mer for mye hester enn orginalt... Tipper 170 - 180 er null problem, men begynner man å legge på mer enn det tror jeg samarbeidet kan begynne å skrante.
 

Utlogget Falck

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 336
  • '16 Golf GTE CSG
Sv: Erik's GTE
« Svar #40 på: 19. September, 2016, 18:52 »
Interessant informasjon, har du noen kilder på smidd innmat og at EA211 som sitter i GTE er "forsterket"?

VAG har desverre en historie når det kommer til automatkasser og at de holder til den motoren de er laget/parret med. Men ja, jeg *regner* med at DSGen i GTE versjonene tåler mer pga. elmotoren og momentkurven de leverer. Og, er ikke samarbeidet mellom el- og ottomotor koblet i girkassa? Sånn med tanke på slitasje på den.

Jeg mener ihvertfall at det lure er å vente til de seriøse, slik som MTM f.eks., får mulighet til å teste det ut. Slik jeg har skjønt det så ser de ikke bare om bilen blir reprogramert og ok, men de tester også ut programvaren en stund før de slipper den slik at evt. "kinks" kan ha blitt luket ut.
 

Thomas Pedersen

  • Gjest
Sv: Erik's GTE
« Svar #41 på: 19. September, 2016, 21:37 »
Det fikk jeg opplyst av en representant fra Møller når de hadde premiere på Golf GTE på Aker Brygge for en del år siden. For jeg spurte om hvordan det var med kaldstarter og ekstra påkjenninger å slikt når strømmen gikk tom i høy hastighet på motorveien f.eks. Har også lest det et sted, men husker ikke for øyeblikket...
 

Utlogget Falck

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 336
  • '16 Golf GTE CSG
Sv: Erik's GTE
« Svar #42 på: 20. September, 2016, 00:36 »
Ja, jeg mener å ha hørt det selv, men hørte også senere at det ikke var tilfellet...
 

Utlogget Falck

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 336
  • '16 Golf GTE CSG
Sv: Erik's GTE
« Svar #43 på: 20. September, 2016, 00:50 »
Her er det noen som hevder at dreiemomentet i GTe er "cappa" for å forhindre at DSGen "overarbeider".

Her finner jeg noe interessant:

Sitat
Details of the new/revised technologies featured are as follows:
Miller combustion cycle with a high compression ratio of 12.5:1
Turbocharger with variable turbine geometry (VTG).
Common-rail injection system with up to 350 bar pressure
Innovative thermal management
Cylinder deactivation (ACT)
APS-coated cylinder walls (atmospheric plasma spray)

In detail this means: the cylinder liners in the aluminium crankcase for the 110 kW power variant are coated using the APS process (atmospheric plasma spray). Fine-grain spray powders combined with a specifically optimised grinding process lead to the creation of tiny lubrication pockets, which ensure that the piston rings glide smoothly with low friction and little wear. Further benefits of this solution are the increased heat dissipation compared with cast iron, the resulting improvement in antiknock properties during combustion and improved corrosion resistance in respect of poor-quality fuels on global markets. APS technology has also demonstrated particularly good wear resistance in hybrid applications, whereby the cold engine is often started under higher loads.

Men dette ser ut til å gjelde samtlige EA211, ikke unikt for GTe. Jeg vil tro at om GTe hadde "sterkere" innmat enn de andre EA211 så ville man funnet informasjon på dette ganske lett?
 

Utlogget Falck

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 336
  • '16 Golf GTE CSG
Sv: Erik's GTE
« Svar #44 på: 20. September, 2016, 01:11 »
Her er det litt interessant lesning, spesielt om girkassa:

Sitat
The DQ400E system is equipped with two drive clutches (K1/K2) and the engine-disconnect clutch (K0). The drive clutches are each designed for maximum input torques of 400 N·m (295 lb-ft); the engine-disconnect clutch for 350 N·m (258 lb-ft).

Om jeg skjønner dette riktig så burde man ikke overstige samlet dreiemoment noe særlig over 400nM? Og når man kjører i ren eldrift så er K0 som brukes da laget for 350nM? Elmotoren gir vel 330nM mener jeg?...

Denne er i utgangspunktet om Passat GTE, men de deler vel samme ottomotor? Ihvertfall:

Sitat
As it is possible to drive the Volkswagen for relatively long periods in all-electric mode, weeks may pass with the internal combustion engine never or scarcely being used. Specific technical measures have therefore been taken to configure the 1.4 TSI for this kind of use as well. A few examples: A polymer coating was applied to the main and connecting rod bearings; a coating of special hard materials was applied to the piston rings; and special modifications were made to the bearing shells and piston play.

Om dette er APS som nevnt tidligere er jeg usikker på og om det menes smidd innmat?