Skrevet av Emne: Langtids Ø-forbruk.  (Lest 30217 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Danny

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 349
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #15 på: 29. Juni, 2015, 15:11 »

Må si at jeg ikke kan skryte av mitt forbruk ennå, da jeg ikke har ladet noe som helst utenom regen.

Kjørt nesten 1500 km, og ligger på 0,79 i snitt..  :P
Admin og eier av Golfgte.no
2015 GTE Carbon Steel Grey - Solgt
2018 E-Golf
 

Utlogget dez

  • Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Innlegg: 48
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #16 på: 30. Juni, 2015, 08:32 »
Passerer 1000km i dag/morgen. Stort sett også kun kjørt hybrid modus med regen.
Ligger på et bensinforbruk på 0,5. Noe som er helt greit mtp kjøringen.
Har ikke pressa bilen så hardt enda. Så GTE knappen er ikke brukt så mye.
Litt e-mode til og fra jobb er det blitt. Men langkjøring har vært ren hybrid modus.
Vil nok tro snitt bensinforbruk går ned når jeg kommer inn i normal til/fra jobb kjøring. Og "kjøre for å kjøre" tiden er forbi. :)
2016 Golf GTE Carbon Steel Grey
 

GTE

  • Gjest
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #17 på: 30. Juni, 2015, 09:37 »
Har nylig passer 1000 km. Meget fornøyd med bilen til nå. Et snitt på 0,22.

Har mulighet til å kjøre til og fra jobb hver dag kun på strøm. (Lading hjemme)

Har hatt noen langturer, og har da aktivert "hybrid modus".  GTE knappen blir også jevnlig brukt :)
 

tryd

  • Gjest
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #18 på: 2. Juli, 2015, 21:37 »
De tallene VW oppgir er jo avhengig av at mye av kjøringen går på strøm. Med pen kjøring bruker vel den 1,4 TSI-motoren rundt 0,5+ på mila.
Tenkt tilfelle:
Bilen brukes til jobbkjøring + noe småkjøring til daglig og lades om natten. La oss si 2-3 mil hver dag (reelt for mitt tilfelle). I tillegg har man en langtur i måneden - f.eks. tilsvarende Trondheim-Oslo.

Det gir følgende forbruk:
3 mil pr. dag i 28 dager : 84 mil på strøm
1 tur Trondheim-Oslo t/r der bilen bruker 0,5 l/mil - det blir ca 50 l bensin på 100 mil

Dermed har forbruket vært: 50 l på 184 mil, altså et forbruk på 50l/184mil = 0,27 l/mil

Her er det vel best-case til daglig og worst-case på Osloturen (selv min 15 år gamle 3l rekkesekser BMW bruker bare 0,6 l/mil på langkjøring), så Golfen bør nok lett komme under 0,5 på langkjøring hvis man er litt forsiktig. Så å komme ned mot 0,2 i snitt burde være fullt mulig.
 

Utlogget PerH

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 44
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #19 på: 6. August, 2015, 20:58 »
Lurer litt på hva som er best for lengre turer jeg. prøvde idag å kjøre på e-mode til det var tomt, men etter det syns jeg bilen brukte mye bensin på å lade opp batteriet igjen.. er det en måte å forhindre ladingen fra motoren? Kun lade i unnabakke og brems?

Jeg kommer til å kjøre litt med tung henger etterhvert, og ser på hvordan det kan gjøres mest effektivt..
 

Cydonia

  • Gjest
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #20 på: 6. August, 2015, 21:35 »
Lurer litt på hva som er best for lengre turer jeg. prøvde idag å kjøre på e-mode til det var tomt, men etter det syns jeg bilen brukte mye bensin på å lade opp batteriet igjen.. er det en måte å forhindre ladingen fra motoren? Kun lade i unnabakke og brems?

Hei. På langtur bruker jeg alltid Hybrid Auto. Starter du med fullt batteri, vil da batteriet sakte men sikkert også bidra, ned til ca. 5 km restkapasitet og holdes der. Starter du med tomt batteri vil bilen lade det opp til ca. 5 km etter en liten stund. Da har man alltid en reserve som bidrar og bensinmotoren behøves ikke ved køkjøring, lange flate strekk i moderat hastighet, etc. Nedoverbakker og regenerering bidrar også, så bensinmotoren behøver ikke å stadig "lade opp" batteriet. Min erfaring er at forbruket ligger på ca. 0,5 l/mil på langtur, hvis jeg kjører fornuftig. Effekten av tilhenger vet jeg ikke hva kan være snakk om, forbruket vil kanskje øke litt avhengig av vekt og luftmotstand.

Edit: Og ja, du kan forhindre lading fra motoren ved å kjøre i Hybrid Hold modus. Regenerering vil da evt. bare øke batterikapasiteten, men du risikerer kanskje å bruke bensinmotoren mer enn i Auto, fordi bilen da ikke vil tillate å falle under den valgte batterikapasiteten.
« Siste redigering: 6. August, 2015, 21:47 av Cydonia »
 

Hyperfast

  • Gjest
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #21 på: 14. August, 2015, 12:35 »
Begynner å nærme meg 1000km nå, og mitt langtidsforbruk ifølge kjørecomputer er 4,7l/100km.
Skal ha min første langtur idag, håper dette går ned litt med det.
Har aldri vært i nærheten av de 2,2l/100km som VW går ut med, er for det meste rundt 4, auto eller hold.

Hva er ditt Ø-forbruk?

Sliter med å få kjørt på så mange mil da jeg busser på jobb. Så langt har jeg mer eller mindre kun kjørt i GTE-modus under innkjøring av motor.

Jeg har et snittforbruk på ca. 0,52 liter pr mil i blandet kjøring + batterisaft. Jeg synes det er svært pent, selv om den tømmer batteriet godt under rolig GTE-kjøring. I jevnt driv i 110 sonen på motorveien drar den ca 0.42- 0.45 i GTE-modus. Min 2009 modell Golf TSI 160 hk (med turbo/kompressor og DSG) dro ca. 0,85 på blandet og 0.48 på langkjøring (60-90 km/t).

Oppdatert: etter første skikkelige langtur (60 mil med snitt 65 km/t) med 2 personer og mye bagasje ser jeg at bilen drar ca. 0,43 på langkjøring i hybrid modus. I min 2016 modell ser jeg at hybrid programmet mer eller mindre holder ladingen konstant. Tror det er fornuftig det som en annen har sagt her at en bør passe på å bruke opp batterireserven på slutten av turen ved å bevisst gå i e-mode. Jeg ser også at motorveisfart spiser opp batteriet med en faktor av PI... Hadde 15 km el igjen, men etter 5 km var den borte gitt...
« Siste redigering: 7. September, 2015, 13:15 av Hyperfast »
 

Drive

  • Gjest
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #22 på: 16. August, 2015, 20:26 »
4.7l/100km på ca 250 km landevei. Startet fulladet. Hybrid Auto hele veien, og litt E-mode på slutten for å tømme batteriet.
 

Drive

  • Gjest
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #23 på: 20. August, 2015, 22:50 »
Etter Europa-tur :) Mye motorvei i hastigheter over 130-140 km/t...
Kan også legge til at jeg aldri fikk ladet bilen disse 4400 kilometerne :D

« Siste redigering: 20. August, 2015, 23:23 av Drive »
 

Utlogget PerH

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 44
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #24 på: 21. August, 2015, 23:01 »
ca 60 mil med henger på 1500kg og full bil: rett oppunder 0.8 i snitt. fullstendig akseptabelt for en 1.4 liter det! adaptiv cruisekontroll gjør jo turen til en lek.. :-)
 

Primo

  • Gjest
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #25 på: 25. August, 2015, 12:21 »
Etter snart 1400 km, ligger snittet mitt på 0,30. Til og fra jobb daglig på strøm, og noen "hybrid-langturer" i helgene. Tror ikke 0,16 ("som i reklamen") er reelt på noen måte her i landet... - Men hvis jeg kan holde snittet på rundt 0.3, så er jeg rimelig fornøyd.  :D
 

tryd

  • Gjest
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #26 på: 25. August, 2015, 15:12 »
I siste Motor ble GTE valgt som favoritt av 5 av 6 som hadde testet et knippe biler. En av dem sa at han hadde kjørt 60 mil på 5 dager, og hadde fyllt på 9 l bensin. Det tilsvarer et forbruk på 0,15 l/mil! Det virker for godt til å være sant.
 

Drive

  • Gjest
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #27 på: 25. August, 2015, 15:24 »
Klart du kan få 0.15l/mil om du kjører på strøm i 20 dager og tar en kun en langtur..  :D

Det jeg stusser over er at Volkswagen sier du kan komme deg 900 km på en tank i hybrid modus :)
Og i dette eksempelet tar de for seg Munchen - Hamburg om jeg ikke husker feil, latterlig - og på autobahn... :)

Jeg fikk maks 450-500 km ut av en full tank når jeg kjørte i en hastighet på 130-140 km/t.
« Siste redigering: 25. August, 2015, 15:27 av Drive »
 

tryd

  • Gjest
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #28 på: 26. August, 2015, 08:04 »
Klart du kan få 0.15l/mil om du kjører på strøm i 20 dager og tar en kun en langtur..  :D

Selvfølgelig, og det er jo derfor VW kan oppgi så lave tall, da EU-testen for forbruk nettopp tillater å kjøre på strøm mesteparten av tiden. Her var det snakk om 60 mil på 5 dager, så antagelig har han hatt bilen stående hjemme og ladet den der, kjørt på jobb og ladet på jobben, og kjørt en litt lengre tur på ettermiddagen. Ganske likt mitt bruksmønster kan det virke som. Jeg har hatt bilen i 16 dager og har brukt under 10 l bensin så langt.
 

Utlogget Lassen

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 245
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #29 på: 27. August, 2015, 19:30 »
Straks 3000km, forbruket går bare nedover og nedover :P