Skrevet av Emne: Langtids Ø-forbruk.  (Lest 30215 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

deVille

  • Gjest
Langtids Ø-forbruk.
« på: 18. Mai, 2015, 07:59 »

Begynner å nærme meg 1000km nå, og mitt langtidsforbruk ifølge kjørecomputer er 4,7l/100km.
Skal ha min første langtur idag, håper dette går ned litt med det.
Har aldri vært i nærheten av de 2,2l/100km som VW går ut med, er for det meste rundt 4, auto eller hold.

Hva er ditt Ø-forbruk?
 

Drive

  • Gjest
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #1 på: 18. Mai, 2015, 08:31 »
Dette er et interessant emne. Fester denne. Har du 17" eller 18" forresten?
 

deVille

  • Gjest
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #2 på: 18. Mai, 2015, 08:32 »
Er 18" det blir kjørt med.
 

oebakkom

  • Gjest
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #3 på: 18. Mai, 2015, 16:41 »
3.3 l/100km på ca 1300km totalt. Har klart 2.2 på tur på nesten 70km.
Dette blir jo ekstremt avhengig av bruksmønster, kun småturer på strøm så blir forbruket 0, kun langturer så blir det høyt.
Min erfaring er at forbruket går mot noe rundt 7 l/100km for motorvei-cruising i fin fart, så ville ikke hatt for høye forhåpninger om lavere forbruk fra langturer.
 

Drive

  • Gjest
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #4 på: 19. Mai, 2015, 02:26 »
7 l/100 km på motorvei høres drøyt ut. 1.4 TSI bruker vel ikke så mye, hvilken hybridmodus valgte du?
« Siste redigering: 19. Mai, 2015, 12:07 av Drive »
 

Utlogget dez

  • Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Innlegg: 48
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #5 på: 19. Mai, 2015, 09:05 »
Høres kanskje ut som "artig-knappen" har stått på litt ja. alternativt er "fin fart" er et relativt begrep her. :D
Har en 1,4TSI i dag, og ligger vel på rundt 5 l / 100 km med den på langkjøring. Så 7 var høyt.
2016 Golf GTE Carbon Steel Grey
 

deVille

  • Gjest
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #6 på: 19. Mai, 2015, 11:16 »
600Km kjørt igår.
Batteri holdt ca 300km i auto, forbruket ble da 4,5/100.
Resten ble kjørt på bat.hold med ca 5km på batteriet igjen.
Ved 600 hadde ø forbruk steget til 5.5/100.

GTE brukt ved parkering av sinker på kjedelige norske veier rett som det var under turen, og skrudd av etter.

2011 1.6 diesel passat klarte 4.2/100 på samme tur, men så mye mer langdryg den gangen. 😉
 

oebakkom

  • Gjest
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #7 på: 19. Mai, 2015, 11:46 »
Hybrid hold med fullt batteri gir et sånt forbruk i snitt hos meg i 100km/t. Om batteriet skal lades litt i tillegg, går det fort opp mot 10 l/100km. Det er sjeldent flatt i Norge, og jeg har ikke testet over lenger avstander enn 20km, så har ikke gjort noen god test, men kan ikke annet enn å tro at du havner ganske høyt i forbruk med langkjøring på E18 og E6.
Om GTE står på eller ikke har jeg ikke sett at gir noen utslag i forbruk om farten er jevn.

Med mindre du får noen gode nedoverbakker som gir lademuligheter er det vel ingen grunn til at GTE skal bruke mindre på motorveien enn 1.4TSI (gitt tomt batteri)? GTE er veldig tung, 1.4TSI har vel gjerne ACT som hjelp, og ser for meg at drivverkstapet kanskje er noe høyere på GTE osv.

Hvilke hastigheter er det du ser 5 l/100km i? En økning fra 70km/t til 100km/t dobler vel ca luftmotstanden, så langtur er vel et like diffust begrep her som "fin fart". Hehe.


 

deVille

  • Gjest
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #8 på: 19. Mai, 2015, 11:50 »

Veiene de siste 300 var Lillehammer - Oslo - sørland området så da var det mellom 90 og 120 som gjaldt.
Første 300 kjørt på veldig små svingete veier med 50-80 soner.
"
Hva gjorde du for å klare 2.2/100 oebakkom . Aldri sett det, uten å kjøre første del ren el og resten hybrid. Men dette blir jo veldig begrenset lengde.
« Siste redigering: 19. Mai, 2015, 12:32 av deVille »
 

oebakkom

  • Gjest
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #9 på: 19. Mai, 2015, 12:16 »
Gode tall synes jeg. At den ligger over diesel-passat over 600km er vel ingen bombe.

Kjørte 2.2/100 med omtrent kun 70-sone med litt trafikk så farten var rundt 65 det meste av tiden, noen km i 100km/t. Kom ganske godt opp på 40-tallet i rene elektriske km. Klimaanlegg skrudd av osv.

Så sånn ca, 45km elektrisk, 25km bensin. Så om forbruket på de 25km er rundt 0.6 ender du fort på rundt 0.2 blandet for 7 mil. Det vanskelige er å få ut nok km elektrisk, de har det med å forsvinne veldig fort.
 

deVille

  • Gjest
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #10 på: 30. Mai, 2015, 14:04 »
Sitat
Gode tall synes jeg. At den ligger over diesel-passat over 600km er vel ingen bombe.

Kjørte 2.2/100 med omtrent kun 70-sone med litt trafikk så farten var rundt 65 det meste av tiden, noen km i 100km/t. Kom ganske godt opp på 40-tallet i rene elektriske km. Klimaanlegg skrudd av osv.

Så sånn ca, 45km elektrisk, 25km bensin. Så om forbruket på de 25km er rundt 0.6 ender du fort på rundt 0.2 blandet for 7 mil. Det vanskelige er å få ut nok km elektrisk, de har det med å forsvinne veldig fort.

Har nå passert 3000km. Langtids Ø 3.9/100
Av disse er 1400km langkjøring, 1600 småkjøring (10 - 50km).

Brukte en del Hybrid Auto i starten, men har helt sluttet med den, og bruker som oebakkom E-Mode til det er tomt. Klarer mye av småturene på ren e-kjøring, og litt lengre turer la det gå over i Hybrid Hold.
Har ikke navigasjon, så jeg vet ikke hvordan Auto benytter seg av den, med programmert rute, men i mitt tilfelle havner Auto på omtrent 4,5/100 på småkjøring, mens miksing av E-Mode og Hold er jevnt rundt 2/100.
Klarte på langkjøring med Full tank og batteri å komme meg 730km med miks av Auto og Hold. Batteri var tomt etter ca 300km.

Konkludert med at filosofien til Tyskerene er at Auto[bahn] er på langkjøring (<300km) og E-mode/Hold er for småkjøring/by (<70km), noe som stemmer med tallene de går ut med.

« Siste redigering: 30. Mai, 2015, 14:07 av deVille »
 

Quattromatre

  • Gjest
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #11 på: 30. Mai, 2015, 19:44 »
Min erfaring er hybrid auto ved turer over 100 km (0,45l/mil) og e-mode og auto ved kortere turer (0,0-0,35l/mil).

Min første tur på 133 km gikk på 0,45l/mil. Kjørte første del i auto, andre del i GTE, brukte e-mode mot slutten for å ta ut alt av batteriet, og avsluttet med auto.

Kan ikke se att batteri hold er til annet enn å lagre strøm, for å ha lager til en kommer til en by som en bare kan kjøre elektrisk i? Vil ikke først e, og så auto (i steden for) hold gi lavere forbruk?
 

deVille

  • Gjest
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #12 på: 31. Mai, 2015, 11:40 »
Sitat
Vil ikke først e, og så auto (i steden for) hold gi lavere forbruk?

Har ikke testet dette selv, men vil tro at Auto med tomt batteri vil fungere som Hold, siden der ikke er strøm å bruke av. Vil bare bruke det som blir ladet fra bremser ol. akkurat som Hold.

GTE er vel egentlig Hold+  ;)
 

oebakkom

  • Gjest
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #13 på: 5. Juni, 2015, 08:35 »
Har testet litt mer nå. 110-sone gir fortsatt høyt forbruk om venstrefeltet skal brukes.
Har kjørt litt langturer på ca 500km både på mye svingete fjellveier og på motorvei, og har da sett et blandet forbruk på litt under 0.5 i alle tilfeller.

GTE blir vel ikke helt som hold føler jeg. Hold gir stort sett svakt økende eller konstant el-rekkevidde hos meg, mens GTE gjerne bruker mer enn det lader om det er kapasitet på batteriet.
Både auto og GTE virker å ville kjøre batteriet ned til 5-10km rekkevidde, for så å holde det rundt der.
 

rvingels@gmail.com

  • Gjest
Sv: Langtids Ø-forbruk.
« Svar #14 på: 13. Juni, 2015, 20:59 »
Jeg bruker min GTE på daglig pendling 70 km hver veg og småkjøring hjemme (el). Snitt forbruk etter ca 1500 km er 0,26 og det er jeg svært godt fornøyd med. Styrer som regel manuelt mellom E og Battery Hold.