Skrevet av Emne: Går rett i hybridmodus i kuldegrader  (Lest 44731 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Knatten

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #30 på: 6. Januar, 2016, 18:41 »

Hvordan har dere stilt inn lading egentlig?

Jeg har stilt inn lading så den bare lader til 30% når jeg plugger den i.
Resten av lading blir gjort så den er fulladet rett før innstilt avgangstider.
Da vil jeg tro at det er endel varme i batteriet fra ladingen som hjelper til.

Jeg har også redusert km, og er desverre litt for glad i GTE modus til at jeg har sjekket om jeg kan tømme batteriet. Men jeg har fått den til å kjøre på el ned mot minus 20.

Hvis jeg husker det så skal jeg sjekke i morra.
« Siste redigering: 6. Januar, 2016, 18:45 av Knatten »
 

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #31 på: 6. Januar, 2016, 19:58 »
Her er det -21 nå, og det på 3 dagen. I helga er det PT meldt -27. Som jeg skrev tidligere har jeg programmert hentetid med lading til i morgen tidlig. Jeg vil komme tilbake med resultatet. Det forsvant 5 km til forvarming via batteri i dag. Ikke videre imponert, men ble merkbart varmt etter ca. 2 km kjøring (Hybrid).
« Siste redigering: 7. Januar, 2016, 08:25 av Dølen »
 

Knatten

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #32 på: 6. Januar, 2016, 20:06 »
Ja,  men har du satt minimum lading?

Hvis ikke så lader den batteriet nesten helt opp når du plugger den inn, og så bare varmer den bilen til avgangstider.

Det er derfor jeg har satt ned minste ladenivå til 30% bare. Da tvinger jeg den til å lade de resterende 70% til avgangstider.  Det generer mye mere varme enn hvis den bare må lade f. Eks 20% før avgangstiden
 

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #33 på: 6. Januar, 2016, 20:31 »
Ja 30 % standardverdi. Bilen ladet ikke når jeg plugga i stad. Diode i ladeluken pulserer grønt og det lyser på nederste knapp med klokke-symbol, etter 2 min blir det mørkt, og det høres et klikk i ladeblokka på kabelen.
« Siste redigering: 6. Januar, 2016, 22:23 av Dølen »
 

Dølen

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #34 på: 6. Januar, 2016, 22:23 »
Ja 30 % standardverdi. Bilen ladet ikke når jeg plugga i stad. Diode i ladeluken pulserer grønt og det lyser på nederste knapp med klokke-symbol, etter 2 min blir det mørkt, og det høres et klikk i ladeblokka på kabelen.

Edit: Du mener vel "Nedre ladegrense for batteri" på 30%?
Hva er forresten hensikten med "Øvre ladegrense for batteri"? Denne står uendret på 100%.

Du mener vel "Nedre ladegrense for batteri" på 30%?
Hva er forresten hensikten med "Øvre ladegrense for batteri"? Denne står uendret på 100%.
 

torlie

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #35 på: 7. Januar, 2016, 08:25 »
Viste -9 til jobb i dag, men E-Mode var fortsatt ikke tilgjengelig. Så da blir det Hybrid til jobb og EL tilbake når det ikke er fullt så kaldt.

Kjedlig for de som bor i kalde strøk, hvor da E-Mode kanskje blir utilgjengelig 2-3måneder vinterstid, mens vi langs kysten må belage oss på noen få uker i året hvor det er kaldere enn -10.

Vil anta Møller får mange klager på dette nå som kulda setter inn.
 

Dølen

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #36 på: 7. Januar, 2016, 08:36 »
Det var -18 i dag tidlig. Ingen e-mode i dag heller. Lading og oppvarming på hentetid hadde ingen effekt. Hadde igjen 25 km i går og 31 km i dag tidlig. Batteriet utvikler nok ikke særlig varme på så kort lading.
 


GTE

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #38 på: 7. Januar, 2016, 17:38 »
Kjørte spent ut av oppvarmet garasje i EL modus på vei til jobb i dag. Det er cirka 1,5 mil til jobb, by kjøring.

Var spent på når bensinmotoren ville slå inn. Temperaturen ute var - 12 garder i dag tidlig. Temperaturen startet på 16 grader når jeg kjørte ut av garasjen og sank stadig jo lenger jeg kom.

Kom nesten helt frem til jobb, da hadde temperaturen jobbet seg ned til -12 grader og bensinmotoren slo inn.

Holdt nesten helt inn!
 

Cydonia

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #39 på: 7. Januar, 2016, 18:27 »
Litt synd at "supermiljøbilen" til VW ikke er fullt så miljøvennlig lenger, bare det er kaldt nok. Min daglige småkjøring bruker nå 15 l/100km eller mer. Det ser ut som motoren insisterer på å lade batteriet også, hele tiden. Men batteriet er jo halvfullt, bruker jo bare enda mer bensin unødvendig. Gjenstår å prøve en litt lengre kjøretur i kulda, for å se om dette endrer seg etter en stund. Artikkelen til VG nevner at e-tron har opplyst om temperarturgrense for EV-mode i brukermanualen, men er temmelig sikker på at jeg ville sett dette hvis det står i GTE-manualen.

Greit nok at hybridbiler ikke er lagd for å alltid kunne kjøre i ren EV-mode, men når batteriet er ganske fullt kunne jo denne grensen på minus 10 vært justert til enda kaldere punkt før hybrid påtvinges. Noen har kanskje også fulladet batteri i oppvarmet garasje, da er det sikkert livsfarlig for batteriet å komme ut i 11 minus. :)
 

Dølen

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #40 på: 7. Januar, 2016, 19:22 »
Trådstarter som gikk til VG? Har noen reklamert?
 

HKopland

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #41 på: 8. Januar, 2016, 08:25 »
I dag kjørte jeg på strøm! Hadde bilen plugget i inni min ikke-oppvarmede garasje.
Var ca. 10 minus når jeg rappet ut pluggen og startet bilen. Allerede etter 1 minutt var temperaturen -12,5
Kjørte omtrent 10 kilometer på strøm, før jeg måtte stoppe en rask tur på butikken før jobb.
Når jeg så skulle starte bilen igjen, startet den i hybrid....
 

GTE

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #42 på: 8. Januar, 2016, 10:15 »
Hva tenker dere og vet dere om vi GTE eiere har krav på noe kompenasjon eller erstatning med tanke på at vi har kjøpt et produkt som ikke fungerer slik vi forespeilet oss?

Virker som om forhandlerne selv ikke var klar over dette problemet før nå i vinter. Dette skulle vi jo ha  fått opplyst ved kjøpstidspunkt.
 

Utlogget PerH

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 44
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #43 på: 8. Januar, 2016, 11:08 »
Det avhenger vel av om det står i instruksjonsboken vår også? Gjør det det tror jeg du kan se langt etter noe som helst..
 

Eiriks89

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #44 på: 8. Januar, 2016, 11:46 »
Jeg føler det blir feil å si at vi skal se i instruksjonsboka angående det med batteriet og kulde. Den boka hadde vi ikke fått uten å ha kjøpt bilen. Ingen som har opplyst det om når jeg kjøpte bilen. Kjedelig å betale nesten 400.000 for en bil du ikke får maks utbytte av pga den ikke tåler en gjennomsnittlig norsk vinter.