Skrevet av Emne: Går rett i hybridmodus i kuldegrader  (Lest 44732 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

dudeldei

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #15 på: 6. Januar, 2016, 09:21 »

Kan bare bekrefte dette jeg også. Har akkurat overtatt en 2016-modell og startet dagen, etter lading og webasto, i EL-modus. Kjørte i EL ca 5km og byttet selv til Hybrid-modus. Etter dette fikk jeg ikke byttet tilbake til EL-modus, men hadde ca 20km igjen på batteri. Temperaturen var -11...
 

Dølen

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #16 på: 6. Januar, 2016, 09:29 »
Idag er det -17 grader i Kongsvinger, gikk rett i hybridmodus 2 meter utenfor garasjen. Klimaregulering stod på 23 grader i bilen da jeg kom ut i garasjen, som hver dag. Brukte 1,16 L per mil til jobb i dag. Ble 50 grader på oljen 0,5 km fra jobben.

Kameraten min ringte tidlig i dag og var skikkelig frustrert.. Der hadde ikke bilen ladet i natt heller. Fikk beskjed om at ladekabel ikke var koblet i. Gikk ut og sjekket før han skulle dra, og den satt i som normalt. Car-Net ville ikke starte forvarming. I tillegg startet bensinmotoren i det han beveget seg utenfor garasjen. Han har 10 mil til jobb, E-modus var ikke tilgjengelig i det hele tatt på noe tidspunkt.

Frustreeeeeert!!

Kan 1,16 L per mil være riktig om du ikke kjørte 1 mil i generering-mode?
 

andrehua

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #17 på: 6. Januar, 2016, 09:33 »
Er vel fordi motoren kjører med "choke" en god stund i begynnelsen, har under en mil til jobb med skolekjøring i oppoverbakke på morgenen. Så bilen blir ikke varm på turen. Derfor jeg kjøpte GTE, fordi jeg ville slippe dette hele vinteren..

Kjørte i GTE-modus, fordi jeg ville ha drahjelp av el for å få ned forbruk. Det går billigere i mer enn -10 grader enn hybrid i alle fall. Dog etter at den er blitt ordentlig varm ;)
 

jcnorway

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #18 på: 6. Januar, 2016, 09:42 »
Er vel fordi motoren kjører med "choke" en god stund i begynnelsen, har under en mil til jobb med skolekjøring i oppoverbakke på morgenen. Så bilen blir ikke varm på turen. Derfor jeg kjøpte GTE, fordi jeg ville slippe dette hele vinteren..

Kjørte i GTE-modus, fordi jeg ville ha drahjelp av el for å få ned forbruk. Det går billigere i mer enn -10 grader enn hybrid i alle fall. Dog etter at den er blitt ordentlig varm ;)

Med under en mil hver vei så burde du kanskje ha gått for e-Golf i stedet om innsparing av driftskostnader var hovedårsak til kjøp av ny bil?

Forstår godt frustrasjonen altså - og om det faktisk er en begrensning i bilen på at e-mode ikke er tilgjengelig i temperaturer under minus 10 så burde dette vært opplyst om ved salget. Men historien viser vel at VW ikke kanskje er de flinkeste i klassen til å være åpne om ting og tang  :P
 

andrehua

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #19 på: 6. Januar, 2016, 11:01 »
Vurderer faktisk det nå, men vil jo og ha en sprek bil som går bra om jeg vil klemme på litt. Og den ser jo mye bedre ut enn en E-Golf. Pluss at jeg liker å kjøre tur på litt mil om sommeren. Må vurdere litt om det ikke finnes en løsning på å få den til å gå på el. Mulig det blir en god "gammel" litt brukt 170HK diesel-VW i stedet.
 

Ronvold

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #20 på: 6. Januar, 2016, 11:47 »
Akkurat samme med min 2016😡 kjøpte også bil med tanke på kun el til og fra jobb. Har ikke fått hva jeg ble lovet her.
 

Utlogget hdloop

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 64
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #21 på: 6. Januar, 2016, 12:27 »
Samme skjedde meg meg. Hybrid ble deaktivert etter 500 m.
Jeg forvarmet bilen med strøm en halv time før avreise og brukte webasto siste 10-12 min.
Det ga god og varm bil ved avreise.
Jeg har 15 km til jobb og kjørte i dag på 0,56. Ganske flatt og 12 minus.
Min erfaring er at det lønner seg å gi litt gass de første km med kald motor, evt bruke hendlene for å få litt turtall på motoren. Da blir den mye fortere varm og får motorkutt ved lavt pådrag. Jeg syntes elmotoren slo raskere inn i dag enn ellers i hybrid. Hadde nemlig brukt 12 km av batteriet ved ankomst jobb. Hvis teorien min stemmer har VW vært smarte alikevel. En vanlig Golf 1,4 bensin hadde aldri klart dagens etappe på under 0,9.
 

GTE

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #22 på: 6. Januar, 2016, 16:04 »
Da er dette bekreftet av Møller Bil.

Volkswagen GTE har en sperre som gjør at den går over i Hybrid modus når temperaturen viser - 10 grader eller kaldere.

Jeg står i Garasje å lader bilen fullt hver dag, i dag tidlig når det viste - 10,5 ute nektet den å gå over i E-modus med beskjed "E-MODE er ikke tilgjengelig for øyeblikket".

Fikk også beskjed om at hvis det blir - 28 grader eller kaldere, så vil ikke bilen starte i det hele tatt.
 

Utlogget Falck

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 336
  • '16 Golf GTE CSG
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #23 på: 6. Januar, 2016, 16:19 »
Nja, det stemmer det du skriver bortsett fra den siste setningen om -28. De vet ikke om det gjelder ute-temperatur eller i batteriet.

Her er svaret jeg fikk:

Sitat
Golf GTE - Oppstart under lave temperaturer
Av: XX Publisert: 05.01.2016 0
 4 liker dette
 
Det er knyttet en del spørsmål og usikkerhet til oppstart av GTE-modellene våre under svært lave temperaturer. Her kommer en kort redegjørelse for hva som gjelder.
 
 
 
 
GTE-modellene våre vil i utgangspunktet alltid prioritere elektrisk drift. Det er imidlertid en del forhold som gjør at bensinmotoren vil starte automatisk. Det gjelder også ved oppstart. Bensinmotoren starter dersom ett eller flere av disse kriteriene oppfylles:
•   HV-batteriet (høyspenningsbatteriet) er utladet
•   Hastigheten er over 130 km/t
•   Kickdown eller boostfunksjonen aktiveres
•   Utetemperaturen er under -10 grader
•   Uregelmessigheter i HV-anlegget
 
Dersom HV-batteriet har en temperatur på -28 grader eller lavere vil ikke start på bilen være mulig!

Hva er årsaken til dette?
GTE-modellene benytter elmotoren som startmotor og kapasiteten på batteriet vil da være så redusert at elmotoren ikke kan dra bensinmotoren rundt. Temperatursensoren sitter imidlertid inne i batteriet slik at den reelle utetemperaturen nok må være en god del lavere for at dette inntreffer.

Er det noen mulighet til å påvirke dette?
Dersom HV-batteriet står på lading vil sannsynligvis dette kunne påvirke temperaturen på batteriet i slike tilfeller. Elektrisk forhåndsoppvarming eller bruk av Webasto parkeringsvarmer vil trolig ikke ha noen påvirkning, men vi håper å kunne bringe dette på det rene innen kort tid og oppdatere denne informasjonen.
 
 
Med vennlig hilsen

Kjedelig for de som bor nordover og har kjøpt seg GTE da...
« Siste redigering: 19. Januar, 2016, 23:36 av Falck »
 

Eiriks89

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #24 på: 6. Januar, 2016, 16:31 »
Da kan jeg konkludere med at jeg har samme problem. Bilen er en 2016 modell. Virket å kjøre i e-mode tidligere idag da det var -7. Nå er det -12,5 og bilen går rett i hybridmodus. Har ca 32km igjen på batteriet.
 

Ronvold

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #25 på: 6. Januar, 2016, 17:23 »
Dette høres helt utrolig ut... I nord er det over 30 nå, så de stakkarne må vel gå. Hvorfor ble ikke dette opplyst av møller før da de tydelig har visst om dette😡😡
 

Utlogget Mrpaulsen

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 7
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #26 på: 6. Januar, 2016, 17:43 »
Er dette grunn nok til å heve kjøpet for oss som ikke har mottatt bil enda?
Kan jo ikke ha en bil som bare virker når det er "fint" vær?!?
 

Utlogget Falck

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 336
  • '16 Golf GTE CSG
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #27 på: 6. Januar, 2016, 17:45 »
Jeg spurte selgeren min om det og dette var svaret jeg fikk på det:

Sitat
Forklaring fra importør er at de ikke har hatt noe erfaring med GTE på vinterstid.

Men, jeg trodde VAG testet sine modeller på vinterføre. Uansett så er det noen ingeniører som har "laget" det slik at den ikke skal kjøre på eldrift fom. -10, så det er jo noen som har visst noe. Får ikke importøren denne informasjonen så kan ikke de ta noe skyld på dette føler jeg...
 

Utlogget Falck

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 336
  • '16 Golf GTE CSG
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #28 på: 6. Januar, 2016, 17:50 »
Er dette grunn nok til å heve kjøpet for oss som ikke har mottatt bil enda?
Kan jo ikke ha en bil som bare virker når det er "fint" vær?!?

Det vil jeg jo tro, da slik ny informasjon vil ha stor innvirkning på tiltenkt bruksmønster på produktet?
 

Utlogget Mrpaulsen

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 7
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #29 på: 6. Januar, 2016, 18:09 »
Vi har det aldri så kaldt som -28 her vi bor men om vi kjører lengre inn i landet eller drar på "Harry tur " så kan det jo fort være så kaldt. Vil jo være plagsomt om bilen stopper da.
Ellers så har vi kanskje noen uker med mere enn -10 grader hvor jeg da må kjøre i hybrid modus tydeligvis.