Skrevet av Emne: Går rett i hybridmodus i kuldegrader  (Lest 44678 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

andrehua

  • Gjest
Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« på: 5. Januar, 2016, 17:05 »

Hei!

Vi er to stk som hentet bil samtidig den 14. November.. Begge to har funnet en skikkelig irriterende bug(?)

Bilen går rett i hybridmodus så fort det nærmer seg 10 minus. E-mode ikke tilgjengelig er eneste man får opp når man prøver å skru på el. Kjøpte bilen med forutsetning å daglig kunne kjøre hel-elektrisk året rundt. I Norge er jo ikke dette mulig. Bruker 0,9-1,0 L per mil siden bilen ikke blir varm på den korte strekningen.

Han andre ringte Møller i dag, og fikk til svar at det hadde de ikke hørt om før. Hvordan er deres erfaringer? Skal det være slik? Er det et sikkerhetstiltak for å spare batteriet? Han kameraten min kjører 20 mil per dag, og vurderer seriøst å gi opp GTE. Kjedelig å parkere i garasjen med over 3 mil igjen på batteriet. Vi ble IKKE informert om noe slik da vi bestilte bilene.
« Siste redigering: 6. Januar, 2016, 13:05 av andrehua »
 

Eiriks89

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #1 på: 5. Januar, 2016, 17:33 »
Fikk min bil 30 Oktober og har vell samme "problem". Mener selger mente det var for å spare batteriet om det feks er for kaldt eller lite strøm igjen. Kjører ca 100-150km hver dag selv og syns det fungerer greit.
 

andrehua

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #2 på: 5. Januar, 2016, 18:25 »
Kan umulig være for å spare strøm når man kommer hjem med 3 mil igjen etter å ha kjørt 20 mil. Både han og jeg VIL komme hjem med tomt batteri. For å slippe å bruke 0,75 L per mil som hans brukte i dag.. Det syns jeg er altfor dårlig. Møller skal få svare på dette ASAP. For jeg kjøpte bil med helt andre forventninger...
 

Utlogget chrisandre

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 195
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #3 på: 5. Januar, 2016, 19:13 »
Du har 2016 modell? Har hørt om det problemet på den før.

Merker på min 2015 modell at jeg kan kjøre batteriet tomt uansett, men jo nærmere 0 til 5 km det er igjen av kapasitet på batteriet, så vil terskelen for hybridmodus senkes. Slik at hvis jeg har igjen si 5km igjen på batteriet så vil bilen gå i hybridmodus ved hardt pådrag.

Cydonia

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #4 på: 5. Januar, 2016, 20:17 »
Det jeg merker nå i kulda, er at effekten fra batteriet reduseres, men jeg kan fortsatt kjøre den tom med e-mode, hvis veldig forsiktig med høyrefoten. Anbefaler å bruke hybrid-visning i kjøredisplayet. Da vil man se i "real time" hvor mye gasspedalen kan trykkes før hybrid-mode overtar. (Den grå streken som fylles med blått for å vise gasspådraget. Når blått fyller hele streken, slår hybrid-mode inn.) Når batteriet er fulladet skal vel ikke hybrid-modus slå inn før kickdown på pedalen, med kanskje kulda begrenser dette. (?)
 

Dølen

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #5 på: 5. Januar, 2016, 20:24 »
Etter det jeg forstår er ikke dette feil. Ved temperaturer under -10 deaktiveres E-modus for å varme batteriet. Etter ca. 10 minutter kjøring aktiveres E-modus igjen. Når bilen har stått 1-2 dager uten bruk ved -5 starter den kun i hybrid-mode. Nå som det er -19 starter den alltid i hybrid-mode, og har ikke kjørt langt/lenge nok til å få aktivert E-modus, men fikk "lov" til å lade batteri via skjermen i dag.
 

Utlogget Falck

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 336
  • '16 Golf GTE CSG
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #6 på: 5. Januar, 2016, 22:52 »
Er ca. -10 her hvor jeg bor nå, og bilen startet i e-mode, men etter litt kjøring i ca. ett minutt (ikke noe annet gasspådrag enn i starten) så byttet den over til hybrid, selv om det var beregnet 30+km igjen på batteriet. Fikk da ikke lov å bytte tilbake til e-mode, men jeg kjørte ikke lenge nok (ikke over 10min) så jeg vet ikke om jeg får opp det valget da, eller om den bytter av seg selv tilbake til e-mode?
 

andrehua

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #7 på: 5. Januar, 2016, 23:05 »
Etter det jeg forstår er ikke dette feil. Ved temperaturer under -10 deaktiveres E-modus for å varme batteriet. Etter ca. 10 minutter kjøring aktiveres E-modus igjen. Når bilen har stått 1-2 dager uten bruk ved -5 starter den kun i hybrid-mode. Nå som det er -19 starter den alltid i hybrid-mode, og har ikke kjørt langt/lenge nok til å få aktivert E-modus, men fikk "lov" til å lade batteri via skjermen i dag.

Stemmer ikke i det hele tatt med min bil, ikke med kameraten sin heller. Starter rett i hybrid selv om det står 34 km (+13 som går tapt via klima). Får ikke aktivere E-modus uansett, så lenge det er over -9 grader.

Har en 2016-modell ja. Startet i garasjen i stad, viste da -6 grader. Kom kanskje 500 meter, da startet hybrid, stod da 33 km igjen på batteriet. Ikke mulig å starte E-modus etterpå. Kameraten hadde ringt Møller i dag, de hadde aldri fått kommentarer på det, eller hørt om det i det hele tatt.

Dette skal sjekkes. Om det skal være slik, så er ikke dette bilen for meg. Jeg har 10-15 min til jobb og hjem igjen. Gidder ikke bruke 3-4 liter bensin hver dag på dette fordi bilen ikke vil gå på EL i -9 eller kaldere...
 

Utlogget Falck

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 336
  • '16 Golf GTE CSG
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #8 på: 5. Januar, 2016, 23:09 »
Men hva gjør/har e-Golf som ikke batteripakken i GTE gjør/har? Eller står alle e-Golfer når det er kaldt?
 

Utlogget Danny

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 349
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #9 på: 5. Januar, 2016, 23:16 »
Jeg bor i hovedstaden, og her har jo gradene variert litt den siste tiden. Jeg kjører dog en 2015 mod.

Denne fungerer utmerket i E-mode nå, men merker selvfølgelig rekkevidden er nesten halvvert. Har 42 km ifølge måleren etter forvarming med Car-Net. Kommer meg som regel nesten t/r jobb, men nå kommer jeg kun hjem på en ladning.

Admin og eier av Golfgte.no
2015 GTE Carbon Steel Grey - Solgt
2018 E-Golf
 

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #10 på: 5. Januar, 2016, 23:23 »
Skjønner din frustrasjon veldig godt!  Jeg antar at dere lader hver dag, gjerne rett før kjøring. Selv har jeg kun stilt inn hentetid med kupevarmer HI, lader direkte hver dag på ettermiddagen. Rekkevidden nå ved -19 er ca. 32 km fullspiker på alt av varme, sete, bakrute, speil osv. Litt tomgang og ca. 6 km hver dag. rest når jeg kommer hjem er 23 km (vel og merke E-mode ikke tillatt). Min erfaring så langt er at eierne av GTE vet mer om bilen enn VW forhandler, men den lokale VW forhandleren her (som jeg ikke kjøpte GTE av) forklare meg det om oppvarming av batteri, og at andre hybrider må kjøres lenger på bensin enn GTE for at batteriet blir tilstrekkelig varmt.

Edit: Jeg skal forsøke å se hva som skjer når jeg legger inn hentetid med lading ila uka. Spådd - 30 her i helga :/ Jeg antar 12V batteriet lades under lading av hovedbatteriet (lades jo ikke i E-modus), så ville vært rart om det var grunnen...
« Siste redigering: 5. Januar, 2016, 23:38 av Dølen »
 

Cydonia

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #11 på: 6. Januar, 2016, 08:24 »
I morges var det 13 kuldegrader, og jeg bekrefte trådstarter med min 2015 GTE.  Batteret ble toppladet i går kveld, deretter parkert etter 3km hjem til garasjen. Bilen startet i e-mode som normalt (-4 grader i garasjen), men så snart jeg var kommet en km ned bakkene, startet hybrid hold uavhengig av gasspådrag. Tempen viste da minus 11 i displayet. Dermed er det slutt på å kjøre miljøvennlig mine daglige 3 km hvis det er kaldere enn -10.

Tror ikke dette er nevnt i manualen, men det er vel logisk at batteriet ikke er tilpasset alle temperaturforhold når bilen tross alt er hybrid. Gjenstår å se om e-mode blir tilgjengelig igjen etter å ha kjørt en stund. Mister foreløpig ikke noe nattesøvn av dette.
 

andrehua

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #12 på: 6. Januar, 2016, 08:30 »
Idag er det -17 grader i Kongsvinger, gikk rett i hybridmodus 2 meter utenfor garasjen. Klimaregulering stod på 23 grader i bilen da jeg kom ut i garasjen, som hver dag. Brukte 1,16 L per mil til jobb i dag. Ble 50 grader på oljen 0,5 km fra jobben.

Kameraten min ringte tidlig i dag og var skikkelig frustrert.. Der hadde ikke bilen ladet i natt heller. Fikk beskjed om at ladekabel ikke var koblet i. Gikk ut og sjekket før han skulle dra, og den satt i som normalt. Car-Net ville ikke starte forvarming. I tillegg startet bensinmotoren i det han beveget seg utenfor garasjen. Han har 10 mil til jobb, E-modus var ikke tilgjengelig i det hele tatt på noe tidspunkt.

Frustreeeeeert!!
 

Dølen

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #13 på: 6. Januar, 2016, 08:54 »
I går programmerte jeg klimaregulering via batteriet som tiltatt (lading kun direkte). I dag tidlig ved avreise var det -21 og 30 km på batteriet. Når jeg plugga ut kabel fortsatte klima å gå. HI kan nå kalles minimal lunk, da det fortsatt var frostrøyk når jeg pusta i bilen. Etter vel 3 km var fortsatt E-mode deaktivert. Gjenstår se i morgen hva som skjer når jeg legger inn hentetid med lading i kveld.
 

Drive

  • Gjest
Sv: Går rett i hybridmodus i kuldegrader
« Svar #14 på: 6. Januar, 2016, 09:20 »
Opplever det samme som alle andre. Men dette mener jeg å ha lest et sted i sommer, at bilen ville skru på bensinmotoren når temperaturen faller under -10...