Skrevet av Emne: Car-Net Guide&Inform på MIB II  (Lest 9483 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

eirik76

  • Gjest
Car-Net Guide&Inform på MIB II
« på: 20. Oktober, 2015, 14:47 »

Jeg har i en periode vært i kontakt med kundeservice hos Møller vedrørende Car-Net Guide&Inform. Har tatt ca to uker mellom hvert svar og blir ikke spesielt klokere av svarene.

Jeg har 2016 modell produsert i uke 35 med Discover Pro MIB2, og spurte hva som skulle til for å aktivisere Guide&Inform.

Det siste svaret jeg fikk var at min bil ikke kan få Guide&Inform, og at det kun gjelder for biler produsert etter uke 45. Har jeg misforstått helt? Det jeg tidligere har hørt er at Discover Pro MIB2 er klargjort for dette, men at det er serveren til VW som må oppdateres før igangsetting av Guide&Inform.

Noen som har klargjørende fakta?
« Siste redigering: 9. November, 2015, 15:33 av eirik76 »
 

atd

  • Gjest
Sv: Car-Net Guide&Inform
« Svar #1 på: 5. November, 2015, 11:26 »
Hei , jeg har spurt Møller om samme sak. Min bil er produsert i uke 42. Jeg fikk først samme svar som deg.
Dette var ikke ok for meg da din og min bil tilfredstiller alt for å få denne tjenesten. Når jeg får svar får dere oppdatering. (Her er det kun snakk om prinsipper, dette skal vi ha.)
 

Utlogget hdloop

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 64
Sv: Car-Net Guide&Inform
« Svar #2 på: 5. November, 2015, 12:00 »
Jeg skal ha min bil inn i morgen for å bytte lydgeneratoren (skrapelyd ved ca 3000 omdr)
Har sendt mail til verkstedet om at jeg ønsker det som finnes av nye oppdateringer med vekt på Guide&Inform.
 

eirik76

  • Gjest
Sv: Car-Net Guide&Inform
« Svar #3 på: 5. November, 2015, 13:02 »
Flott med oppdatering når noen får vite mer.

Helt enig i at dette er en prinsippsak, det finnes ingen gode grunner for at vi skal bli utelukket fra denne tjenesten. 
 

Drive

  • Gjest
Sv: Car-Net Guide&Inform
« Svar #4 på: 5. November, 2015, 15:32 »
Vi er utelukket fra denne tjenesten selvom jeg ble lovt fra selger om at vi skulle få dette. De sa dette skulle være tilgjengelig for Golf MK7 fra og med uke 45. Nå fikk jeg mail fra Møller om at vi ikke skulle få Guide&Inform. Dette er tragisk. MIB II har det som trengs for å tilby tjenesten, men vi får ikke lisens.

Skal fortsette å pushe Møller på dette, og kontakte Tyskland direkte dersom det ikke hjelper.

Elendig info fra Møller og VW Norge - ingen vet en dritt, rett og slett!
 

eirik76

  • Gjest
Sv: Car-Net Guide&Inform
« Svar #5 på: 5. November, 2015, 21:27 »
Erfaringen er at Møller og andre VW-forhandlere dessverre vet mindre om bilene de selger enn de som kjøper bilen.

På telefon med Møller for noen uker siden fikk jeg beskjed om at Guide&Inform ville være tilgjengelig fra uke 45. Når jeg skulle få det bekreftet på e-post fikk jeg flere kryptiske svar, før jeg til slutt plutselig fikk beskjed om at bilen min ikke vil få Guide&Inform, uten noen som helst nærmere forklaring...

Hvorfor de skal skille på produksjonsuke når bilene ellers er helt like og har alt som skal til for å få Guide&Inform, det er det nok bare noen glupe hoder i VW som skjønner. Og vi har jo den siste tiden fått bekreftet hvor glupe de er i VW-konsernet...
 

Drive

  • Gjest
Sv: Car-Net Guide&Inform på MIB II
« Svar #6 på: 9. November, 2015, 10:09 »
Fått svar igjen i dag:
Sitat
Vi har nå fått tilbakemelding på Guide & Inform, og beklager for å måtte si at
 biler produsert før uke 45 ikke er utstyrt med den tjenesten.
 
 Det er slik at Car-Net Guide & inform ikke har vært tilgjengelig på biler som er
 produsert før uke 45 i år. Ved bestilling av Golf GTE nå, er imidlertid dette
 utstyret gjort tilgjengelig siden produksjonsstart er i uke 45. Det er dessverre ikke
 mulig å oppgradere eller legge til denne tjenesten på biler som er produsert før
 uke 45, da det ikke kun handler om software, men også forskjell på selve
 navigasjonsanlegget i bilen.
 
 Vi beklager for misforståelsen.

Jeg tror ikke på denne forklaringen. Hva er annerledes på biler produsert etter uke 45? Hvem prøver de å lure?
 

Utlogget hdloop

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 64
Sv: Car-Net Guide&Inform
« Svar #7 på: 9. November, 2015, 11:44 »
Jeg skal ha min bil inn i morgen for å bytte lydgeneratoren (skrapelyd ved ca 3000 omdr)
Har sendt mail til verkstedet om at jeg ønsker det som finnes av nye oppdateringer med vekt på Guide&Inform.

Min verkstedtime ble utsatt til 26 nov pga syk mekaniker - kommer tilbake med svar når jeg har hatt den inne.
 

eirik76

  • Gjest
Sv: Car-Net Guide&Inform på MIB II
« Svar #8 på: 9. November, 2015, 15:35 »
Fått svar igjen i dag:
Sitat
Vi har nå fått tilbakemelding på Guide & Inform, og beklager for å måtte si at
 biler produsert før uke 45 ikke er utstyrt med den tjenesten.
 
 Det er slik at Car-Net Guide & inform ikke har vært tilgjengelig på biler som er
 produsert før uke 45 i år. Ved bestilling av Golf GTE nå, er imidlertid dette
 utstyret gjort tilgjengelig siden produksjonsstart er i uke 45. Det er dessverre ikke
 mulig å oppgradere eller legge til denne tjenesten på biler som er produsert før
 uke 45, da det ikke kun handler om software, men også forskjell på selve
 navigasjonsanlegget i bilen.
 
 Vi beklager for misforståelsen.

Jeg tror ikke på denne forklaringen. Hva er annerledes på biler produsert etter uke 45? Hvem prøver de å lure?

Det er i hvert fall første gang jeg har hørt den forklaringen. Stikk i strid med hva som er sagt tidligere...
 

GTHvidsten

  • Gjest
Sv: Car-Net Guide&Inform på MIB II
« Svar #9 på: 10. November, 2015, 09:45 »
Jeg oppdaget nylig at det stod om Google Maps og StreetView i brukerhåndboka mi, og det stod ingenting spesielt om "Guide & Inform". Jeg kontaktet selger med spørsmål om hvorfor dette ikke var på min bil (produsert uke 40/41) og fikk som svar at dette hørte til "Guide & Inform" med samme svar som er postet her tidligere om at det ikke er tilgjengelig på biler produsert før uke 45.
Han hadde også følgende kommentar:

"Årsaken er at Golf GTE også kan leveres med Car-Net e-Remote. Disse systemene var ikke mulig å kombinere før uke 45 i år."

Som softwareutvikler høres dette ekstremt merkelig ut, og at det kun bør være snakk om en oppgradering av software for å få det til. Jeg har jo tross alt WLAN-valgene i menyen for å koble infotainmentsystemet til internett (via mobiltelefon og tethering), ikke at jeg har noen nytte av WLAN-valgene når systemet ikke får brukt det til noe.
 

atd

  • Gjest
Sv: Car-Net Guide&Inform på MIB II
« Svar #10 på: 11. November, 2015, 17:34 »
Her er svaret jeg fikk fra VW(Møller).

Dagens biler er blitt veldig komplekse når det gjelder utstyr og online tjenester.

 

Det å etter montere utstyr/endre på funksjoner som ikke er levert fra bilen var ny har vi som merkeforhandler veldig begrenset mulighet til. Tekniske begrunnelsen for dette er at alt av utstyr/funksjoner et ch.nr er levert med er lagret i en dataserver hos fabrikk. Originalt ekstrautstyr/aktivering av tjenester som vi får fra fabrikk kan vi uten problemer installere/aktivere, da de leveres med tilpasningskoder. Dette selges igjennom vårt delelager.

Vi er helt avhengig av å koble bilen online med fabrikkserver for å hente ut riktige kodinger/tilpasninger/komponentbeskyttelse for å få en styreenheten til å fungere sammen med de 15 til 30 andre styreenhetene i bilen. Dette lar seg ikke gjøre hvis utstyret/softwaren i bilen ikke matcher det utstyret/softwaren som ligger inne i fabrikkserveren.

 

Vi sitter heller ikke inne med informasjon over hva som er forskjell verken på hardware eller software på komponenter som tilsynelatende er like utvendig men med forskjellige funksjoner.

Dette var en kort forklaring på hvorfor vi ikke kan gjøre noe med selve bilen.

 

 

Når det gjelder online tjenester som for eksempel vær, trafikkinfo, bensinpriser, google maps så er dette tjenester som Volkswagen og andre bilmerker kjøper av en tredjepart, som for eksempel Google, Inrix osv.  Dvs. at fabrikken har en dataserver som mottar disse tjenestene fra tredjepart, denne serveren skal behandle data og gjøre det slik at det passer med brukergrensesnittet i din bil.

For at dette skal virke så må ditt ch.nr ha en «plass» på denne serveren slik at du kan logge deg inn med dine personalia og knytte disse til ditt ch.nr.

 

Så uansett hva vi hadde gjort lokalt med bilen, så har ikke din bil en «plass» på fabrikken sin dataserver for Car-Net og dermed heller ingen mulighet til å motta data derfra.

Car-Net er dessverre ikke en tjeneste som fabrikken pr.dd. har åpnet for å kunne aktivisere i etterkant.

 Dette kan ikke være riktig da vi alle har den hardware NAVPRO  de bruker på biler som har Guide&Inform MIBII. Jeg er sikker på at det kun er oppgradering av firmware på NAV enhet og aktivering i databasen til VW. Hva gjør vi sammen ?
 

Drive

  • Gjest
Sv: Car-Net Guide&Inform på MIB II
« Svar #11 på: 11. November, 2015, 21:53 »
Takker for deling av mottatte svar. Dette er etter min mening også snakk om en enkel SW update og lisens tildeling på servernivå. Jeg har ingen verdens grunn til å tro på noe annet - for det er uten tvil samme hardware. MIB I ble oppdatert etter 3 år, og da er det naturlig at det ikke kommer noen HW-oppdateringer til MIB II etter 6 måneder.
 

GTHvidsten

  • Gjest
Sv: Car-Net Guide&Inform på MIB II
« Svar #12 på: 11. November, 2015, 22:12 »
Nå sitter jeg ikke med brukerveiledningen for "Discover Pro (2. generasjon)" (eller lignende) foran meg akkurat nå, men mener å huske at det stod noe om at car-net-tjenestene var avhengige av land. Hvis det ikke står noe mer spesifikt enn det har vi kanskje noe Forbrukerrådet kan ta tak i? Dette er jo helt klart tilgjengelig i Norge (siden andre GTE-eiere får dette), og det står i brukerveiledningen at vi skal ha funksjonene. At vi da ikke får noe som lovet bør vel pirre nysgjerrigheten til Forbrukerrådet?

(Selv om jeg aldri ble lovet den funksjonaliteten da)

EDIT: Vi har vel uansett bestilt 2016-modell, og hvis det er standard at 2016-modeller skal ha Guide&Inform når man har Discover Pro, så skal vel vi også ha rett på det?
« Siste redigering: 12. November, 2015, 09:08 av GTHvidsten »
 

Drive

  • Gjest
Sv: Car-Net Guide&Inform på MIB II
« Svar #13 på: 12. November, 2015, 16:56 »
Vi bør definitivt få kompensasjon dersom vi ikke kan få Guide & Inform. Jeg føler meg snytt, Discover Pro koster nesten 20 lapper og dette er en vesentlig funksjon som skal følge med, 3 år inkludert i prisen.
 

Utlogget Falck

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 336
  • '16 Golf GTE CSG
Sv: Car-Net Guide&Inform på MIB II
« Svar #14 på: 13. November, 2015, 20:47 »
Ser under infotekst til CarNet på GTE:

Sitat
Car-Net e-Remote inkludert Car-Net Guide & Inform

Tviler på at det er noen genersjonsforskjell på infotainmentenheten på bare noen måneder ja.