Skrevet av Emne: Parkeringsvarmer  (Lest 9471 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Cydonia

  • Gjest
Sv: Parkeringsvarmer
« Svar #15 på: 18. Oktober, 2015, 13:21 »

Bruk av parkeringsvarmeren forutsetter 12V-batteriet er godt ladet, for å drive viften i klimaanlegget. En fast "regel" er å alltid kjøre bilen minst like lenge som varmeren har vært på, for å lade opp batteriet igjen. (Hovedbatteriet benyttes ikke sammen med P-varmer.) Jeg har allerede opplevd at varmeren ikke har slått seg på men gir sperret-status, sannsynligvis pga. 12V-batteriet. Etter litt kjøring så virket den igjen.

Ser for meg at dette kanskje kan bli en utfordring med daglig småkjøring til vinteren. Vil jo helst unngå å kjøre omveier for å lade 12V-batteriet. Det blir jo ladet under kjøring i e-mode (DC-DC konverter fra hovedbatteriet antar jeg.) Men må bilen da være under aktiv kjøring, eller er det nok å ha tenningen på for å lade 12V-batteriet, f.eks. bilen kjøreklar i Park?
 

Utlogget emphezis

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 92
Sv: Parkeringsvarmer
« Svar #16 på: 6. September, 2016, 18:42 »
Bruk av parkeringsvarmeren forutsetter 12V-batteriet er godt ladet, for å drive viften i klimaanlegget. En fast "regel" er å alltid kjøre bilen minst like lenge som varmeren har vært på, for å lade opp batteriet igjen. (Hovedbatteriet benyttes ikke sammen med P-varmer.) Jeg har allerede opplevd at varmeren ikke har slått seg på men gir sperret-status, sannsynligvis pga. 12V-batteriet. Etter litt kjøring så virket den igjen.

Ser for meg at dette kanskje kan bli en utfordring med daglig småkjøring til vinteren. Vil jo helst unngå å kjøre omveier for å lade 12V-batteriet. Det blir jo ladet under kjøring i e-mode (DC-DC konverter fra hovedbatteriet antar jeg.) Men må bilen da være under aktiv kjøring, eller er det nok å ha tenningen på for å lade 12V-batteriet, f.eks. bilen kjøreklar i Park?
Flere som har erfaring med dette? Jeg har 10 minutter å kjøre hver vei til jobben. Hvis jeg for å få bilen snø- og isfri om vinteren (på de verste dagene) har webasto gående i 1-2 timer før kjøring høres det ut som det går dårlig med 12V-batteriet...?
Passat GTE 2017-modell (specs/bilder)
 

Cydonia

  • Gjest
Sv: Parkeringsvarmer
« Svar #17 på: 6. September, 2016, 19:19 »
Max-tiden er 60 minutter. Min erfaring er at 15min er mer enn nok til å varne kupe og fjerne snø/is. 12v-batteriet lades forresten når bilen er kjøreklar, selv om man er parkert. Det lades vel også når bilen er plugget til strøm.
 

Utlogget emphezis

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 92
Sv: Parkeringsvarmer
« Svar #18 på: 6. September, 2016, 19:34 »
Max-tiden er 60 minutter. Min erfaring er at 15min er mer enn nok til å varne kupe og fjerne snø/is. 12v-batteriet lades forresten når bilen er kjøreklar, selv om man er parkert. Det lades vel også når bilen er plugget til strøm.
Stemmer. Vet jo egentlig at makstiden er 60 min. :) Hvordan lades 12V-batteriet når bilen er kjøreklar (når parkert)? Er det ikke type dynamolading?

Fint om bilen lader 12V når den er plugget til strøm (noe den vil være hver natt hos meg). På elbilen jeg har i dag blir nemlig ikke 12V-batteriet ladet av strøm fra vegg, men bare gjennom kjøring (eller ved at man tar ut 12V-batteiet og lader det med en batterilader).

Jeg må bestemme meg for om jeg skal gå for webasto eller nøye meg med den elektriske varmeren som følger med. Bilen jeg skal ha er Passat GTE, men hvis det er samme el.varmeren som i Golf virker den ikke å være så mye og skryte av...
Passat GTE 2017-modell (specs/bilder)
 

Cydonia

  • Gjest
Sv: Parkeringsvarmer
« Svar #19 på: 6. September, 2016, 20:20 »
Hvordan lades 12V-batteriet når bilen er kjøreklar (når parkert)? Er det ikke type dynamolading?

Fint om bilen lader 12V når den er plugget til strøm (noe den vil være hver natt hos meg). På elbilen jeg har i dag blir nemlig ikke 12V-batteriet ladet av strøm fra vegg, men bare gjennom kjøring (eller ved at man tar ut 12V-batteiet og lader det med en batterilader).

Jeg må bestemme meg for om jeg skal gå for webasto eller nøye meg med den elektriske varmeren som følger med. Bilen jeg skal ha er Passat GTE, men hvis det er samme el.varmeren som i Golf virker den ikke å være så mye og skryte av...

Det er ikke vanlig dynamo som lader 12v-batteriet, det er dc-dc konverter fra hovedbatteriet. Ellers vil man være avhengig av bensinmotoren. Jeg målte at det ble ladespenning i 12v-kretsen så snart bilen er kjøreklar. Jeg er ikke 100% sikker på at det lades når bilen plugget inn, men mener å ha lest noe om det. Kanskje andre vet mer. Har ikke prøvd å måle spenningen til 12-batteriet mens bilen er plugget inn.
 

Thomas Pedersen

  • Gjest
Sv: Parkeringsvarmer
« Svar #20 på: 7. September, 2016, 00:54 »
12 volt batteriet lades IKKE når bilen står til lading av el-batteri. Det lades kun ved kjøring. 12 volt batteriet funker som et vanlig 12 volt batteri på en normal drivstoffbil, går det tomt for strøm så får du ikke startet. Hvis ikke så hadde det strengt talt ikke vært nødvendig med 12 volt batteri. Det er også forskjell spenning på ladingen om man kjører på strøm eller bensin. Ved strøm ligger det på 14,7 ca, og på bensin ligger den på 13,5 ca.
 

Utlogget emphezis

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 92
Sv: Parkeringsvarmer
« Svar #21 på: 7. September, 2016, 01:30 »
12 volt batteriet lades IKKE når bilen står til lading av el-batteri. Det lades kun ved kjøring. 12 volt batteriet funker som et vanlig 12 volt batteri på en normal drivstoffbil, går det tomt for strøm så får du ikke startet. Hvis ikke så hadde det strengt talt ikke vært nødvendig med 12 volt batteri. Det er også forskjell spenning på ladingen om man kjører på strøm eller bensin. Ved strøm ligger det på 14,7 ca, og på bensin ligger den på 13,5 ca.
Det var jo oppklarende (og nedslående). ;-)

Vet du noe om hvor sårbart det er for tapping ved daglig bruk av webasto og bare korte kjøreturer?
Passat GTE 2017-modell (specs/bilder)
 

Thomas Pedersen

  • Gjest
Sv: Parkeringsvarmer
« Svar #22 på: 7. September, 2016, 02:32 »
12 volt batteriet lades IKKE når bilen står til lading av el-batteri. Det lades kun ved kjøring. 12 volt batteriet funker som et vanlig 12 volt batteri på en normal drivstoffbil, går det tomt for strøm så får du ikke startet. Hvis ikke så hadde det strengt talt ikke vært nødvendig med 12 volt batteri. Det er også forskjell spenning på ladingen om man kjører på strøm eller bensin. Ved strøm ligger det på 14,7 ca, og på bensin ligger den på 13,5 ca.
Det var jo oppklarende (og nedslående). ;-)

Vet du noe om hvor sårbart det er for tapping ved daglig bruk av webasto og bare korte kjøreturer?
Jeg hadde en Amarok tidligere som jeg brukte webasto'en MYE og mye før  småkjøring. Den gikk som regel 30min av gangen før kjøring. Og når jeg solgte bilen etter 3år og 80.000km så var det ikke antydning til at batteriet hadde fått noen slitasje av dette da jeg hadde den på tilstandsrapport hos VW før salg. Men jeg var veldig bevisst på at ved mye slik bruk, så tok jeg gjerne en søndagstur i uka for å få ladet opp batteriet. (Er glad i å kjøre bil, så gjorde heller det enn å bare ladet batteriet.) Så om man gjør det så ser jeg ikke noe fare for at batteriet skal ta skade, men det et liten vits i å bruke webasto mer enn 30min av gangen, det er en hjelpevarmer, det er ikke meningen at bilen skal være 100% snø og isfri 😉
 

Utlogget OlafGTE

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 104
Sv: Parkeringsvarmer
« Svar #23 på: 7. September, 2016, 10:09 »
Sært at et dedikert 12V-batteri skulle være nødvendig i det hele tatt. Syns det virker som VW-ingeniørene har tatt en skikkelig snarvei for å garantere at alt skal være bakoverkompatibelt, med minimalt arbeid, testing og risiko.

Et 12V (bly?)-batteri som potensielt kun lades fra et litium-batteri må jo være selve symbolet på ineffektivitet og unødig kompleksitet. :P

Ja, det plager meg faktisk litt. En skjønnhetsflekk på et ellers veldig elegant design.  ;)
« Siste redigering: 7. September, 2016, 10:14 av OlafGTE »
 

Thomas Pedersen

  • Gjest
Sv: Parkeringsvarmer
« Svar #24 på: 7. September, 2016, 11:02 »
Sært at et dedikert 12V-batteri skulle være nødvendig i det hele tatt. Syns det virker som VW-ingeniørene har tatt en skikkelig snarvei for å garantere at alt skal være bakoverkompatibelt, med minimalt arbeid, testing og risiko.

Et 12V (bly?)-batteri som potensielt kun lades fra et litium-batteri må jo være selve symbolet på ineffektivitet og unødig kompleksitet. [emoji14]

Ja, det plager meg faktisk litt. En skjønnhetsflekk på et ellers veldig elegant design.  ;)
Så vidt det er meg kjent så har alle elbiler et vanlig 12v batteri også, som har samme funksjon som i en vanlig bil. Ei venninne av meg fikk ikke liv i Leaf'en sin, viste seg at 12v batteriet var dødt.
 

Utlogget emphezis

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 92
Sv: Parkeringsvarmer
« Svar #25 på: 7. September, 2016, 11:42 »
Som det sies over her så er såvidt jeg vet alle biler fortsatt belemret med 12V-batteri - inkludert alle fullelektriske biler. (Jeg har LEAF i dag og det har 12V batteri som kun lades gjennom kjøring som på en tradisjonell bil.)

Kan kanskje skjønne at 12V ikke kan lades fra bilens lithiumbatteri, men det burde virkelig være mulig å lade 12V hver gang bilen lades via stikkontakt. Egentlig burde det jo være unødvendig med 12V i el- og hybridbiler, men det er sikkert en grunn til at alt annet elektrisk enn fremdrift må drives fra 12V...
Passat GTE 2017-modell (specs/bilder)
 

Utlogget Eple

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 279
Sv: Parkeringsvarmer
« Svar #26 på: 7. September, 2016, 18:24 »
Neste generasjon kommer med 48 Volt. :)
 

Utlogget OlavK

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 70
Sv: Parkeringsvarmer
« Svar #27 på: 7. September, 2016, 23:03 »
Neste generasjon kommer med 48 Volt. :)
Kilde?
 

Thomas Pedersen

  • Gjest
Sv: Parkeringsvarmer
« Svar #28 på: 8. September, 2016, 00:54 »
Neste generasjon kommer med 48 Volt. :)
Kilde?
Jeg tror det er en stor dose ironi der.
 

Utlogget Lassen

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 245
Sv: Parkeringsvarmer
« Svar #29 på: 8. September, 2016, 07:33 »
Her kan en lese litt om 48V hybrid systemet, eller mild hybrid som de kaller det da det ikke er ment som en erstatning for high voltage systemene som er i elbilene/plug-in hybridene.
http://gas2.org/2016/01/21/ultracapacitors-vital-to-48-volt-mild-hybrid-system/
GTE batteriet har rundt 350V når det er fulladet.
Her står det litt om de forskjellige hybridene på side 8:
http://www.viavision.org.uk/ftp/1536.pdf