Golf GTE Forum

Golf GTE Forum => Passat GTE => Emne startet av: Jens Brekke på 27. Juli, 2017, 11:05

Tittel: Oljeskift på GTE
Skrevet av: Jens Brekke27. Juli, 2017, 11:05
Hei. Kjøpte meg ny Passat GTE for eit år sia. Ein ting som iriterer meg er intervalen på oljeservisen. Med mitt normale kjøyremønster kjøyrer er ca 65% uten motoren går. Når ein slepp gasspedalen på ein GTE så stopper motoren(dette viste du sikkert) Eg lader både på heime og på jobb. Den lengste vegen eg har til jobb kjøyrer eg 40-45 km. på straun og 35-45 km. med fosilt. Den kortaste vegen berre straum. Til butikk og andre småerend og berre på straum. Intervalen er på 15.000 km. men denne tek ikke hensyn til om ein har kjøyrt på staum eller om motoren ikkje går, kun kilometerane på hjula. Altså motoren har berre gått 5.250 km siden sist oljeservice og det her gått 6 måner. ( mars til septemder) Eg kunne egentleg kjøyrt minst det doble. Eg har prøvd å ta dette opp med min forhandler og fekk eit par rare forklaringer på dette. Dei er tydelig ikkje vant med at kundane deira har greie på denslags. VW forklarer dette med at ein hybrid ikkje kjem opp i nokk temperatue på motoren til å få vekk kondensen i olje. I ein slik motor er det snakk om minimalt med kondans og ein skal ikkje kjøre mange kilometerane før ein slik motor er oppe i normal driftstemperatur. Her har tydelig VW sett eit par feil parameter, men det sit langt inne og innrømme dette. Har noko ein kommenter til dette?
Tittel: Sv: Oljeskift på GTE
Skrevet av: Eple27. Juli, 2017, 11:45
Regner med det har noe å gjøre med alle kaldstartene motoren får også. Den blir vel knapt varm noen gang.
Selv triller jeg sakte rundt, stort sett på bare strøm, og GTE knapp er aldri i bruk.
Bruker rundt 140 liter bensin mellom hvert oljeskift noe som vel betyr at den oljen som helles ut er rimelig ubrukt. Ligger an til et forbruk på 0,15 pr år.
Tittel: Sv: Oljeskift på GTE
Skrevet av: Thomas Pedersen27. Juli, 2017, 21:10
Olje blir gammel og mister egenskapene sine selv om den ikke er mye i bruk. Og med den mengden påkjenninger det er på viskositeten ved kaldstarter så blir oljen brukt opp som på en vanlig bil. Det skal åsså nevnes at motoren går et par ganger rundt selv om man kun kjører elektrisk, dette for at ting ikke skal sette seg.

Nå er jo serviceintervaler på en bil regnet ut ifht gjennomsnittet. Noen trenger egentlig mindre, andre burde ha mer. Men om du ønsker å beholde garantien på bilen din, så må servicer følges etter fabrikants spesifikasjoner. Er du overgått garantitiden, så kan du jo gjøre som du vil angående vedlikehold.

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Tittel: Sv: Oljeskift på GTE
Skrevet av: lunas27. Juli, 2017, 22:16
Min tilnærming til dette er så enkel at VW sine ingeniører i Tyskland har bestemt dette. De lager motoren og vet hva den trenger. Hva forhandler eller hva vi mener her oppe i nord er lite interessant.

Selvfølgelig har vi alle forskjellig kjøremønster, men det må selvfølgelig legges til grunn en felles serviceplan for alle.

Føyer meg til kommentarene ovenfor og om jeg selv skulle komme med en faguttalelse er intervallene satt slik pga ekstra påkjenninger ved kaldstart etc., samt alder.
Tittel: Sv: Oljeskift på GTE
Skrevet av: OlafGTE28. Juli, 2017, 00:54
Regner med at VW sine ingeniører har vært ekstra konservative pga at parallellhybrid er såpass nytt for dem, men vet ikke om det er verdt å krangle på.
Tittel: Sv: Oljeskift på GTE
Skrevet av: Falck31. Juli, 2017, 23:28
Det som overrasker meg er at de bruker 502.00 olje. Er ihvertfall det som står på skjemaene jeg får etter servicene. At det ikke er 504.00 som skal brukes synes jeg er veldig rart.

http://www.oilspecifications.org/articles/vw_motor_oil_specifications_explained.php
Tittel: Sv: Oljeskift på GTE
Skrevet av: Thomas Pedersen 2. August, 2017, 12:57
Dette er oljen som brukes på GTE.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170802/6977cf77acfcd3befe463ed0fbedc534.jpg)
Tittel: Sv: Oljeskift på GTE
Skrevet av: Falck 2. August, 2017, 16:35
Jepp, og den er specca 502.00 på bensinbiler (også 505(.01 (PD)) men den gjelder for diesel så vidt jeg vet og overgår ikke 504.00.
Tittel: Sv: Oljeskift på GTE
Skrevet av: Thomas Pedersen 2. August, 2017, 19:01
Om du ikke er enig i VW sitt valg av olje så er det jo bare å bytte type. Merker garantert ikke noe forskjell [emoji6]

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Tittel: Sv: Oljeskift på GTE
Skrevet av: Falck 3. August, 2017, 13:17
Absolutt ikke det som er poenget. Jeg bare lurer på hvorfor de velger en olje hvor speccen er dårligere på en motor som vi alle er enige om har/får hardere påkjenning enn ikke-hybrider. Mtp. kaldstarter, plutselig 2000+ flat pedal innkicking ved forbikjøring, etc. 504 er noe bedre på slitasje, avlerving, klumping osv. Ifølge speccen. Derfor jeg lurer. Kommer ikke til å kjøre egen olje, eller oljeskift på bilen, men man kan stille spørsmål til valgene som er gjort fordet. 🙂
Tittel: Sv: Oljeskift på GTE
Skrevet av: Thomas Pedersen 3. August, 2017, 15:53
Mest sannsynlig fordi olja er mye mindre i bruk ifht en ikke-hybrid, og at den byttes dobbelt så ofte. En vanlig bil har jo gjerne 30.000 intervaler, så olja blir ikke i nærheten så "slitt".
Tittel: Sv: Oljeskift på GTE
Skrevet av: Falck 4. August, 2017, 00:19
Smøreevnen til 504 er mye bedre enn 502, tenk på det om du bruker "kickdown" forbikjøring fra elmodus og motoren absolutt ikke har fått opp riktig oljetrykk eller varme i oljen.

Men, dette blir vel egentlig å dra topicen langt ut...
Tittel: Sv: Oljeskift på GTE
Skrevet av: Thomas Pedersen 4. August, 2017, 08:22
Hvis du bruker "kickdown" på kald motor så blir det kraftig slitasje og skade på motoren uansett hva type olje du bruker. Og skaden er like stor om du kjører på den billigste olja fra Biltema eller den dyreste fra et merkenavn.

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Tittel: Sv: Oljeskift på GTE
Skrevet av: Ourasi 7. Februar, 2019, 19:02
Absolutt ikke det som er poenget. Jeg bare lurer på hvorfor de velger en olje hvor speccen er dårligere på en motor som vi alle er enige om har/får hardere påkjenning enn ikke-hybrider. Mtp. kaldstarter, plutselig 2000+ flat pedal innkicking ved forbikjøring, etc. 504 er noe bedre på slitasje, avlerving, klumping osv. Ifølge speccen. Derfor jeg lurer. Kommer ikke til å kjøre egen olje, eller oljeskift på bilen, men man kan stille spørsmål til valgene som er gjort fordet. ?

Gammel tråd, men enda relevant..

Tror grunnen til at VW velger Castrol MAGNATEC Professional er hengeevnen til denne oljen. Castrol selv hevder denne henger ekstremt på alle slitedeler i motoren, og selv etter lang tid (100år *host* påstår Castrol) uten bruk av motoren henger disse egenutviklede smøremolekylene på alle metalloverflater og smører umiddelbart ved behov.

Sikkert mye "snakeoil" svada i denne bransjen (pun intended :P), men noe belegg for dette har de nok utifra hva jeg har funnet ut. Jeg leste bla. om en skikkelig gretten - dyrt er svada - mekaniker som testet denne og tømte ut denne etter vanlig intervall for å bytte til ny olje for nok en review, og selv om han var skeptisk og tildels latterligjorde alle påstandene, ble han smått sjokkert over at selv etter flere dager uten bunnpanne, så sluttet denne aldri å dryppe, mye. Har ikke personlig erfaring med slike forsøk selv, men ifølge denne karen heftet den ekstremt..

Skal ikke påstå at denne er noe bedre enn andre gode oljer, men utifra hva jeg har kunnet lese meg til, ser denne ut til å være spesielt godt egnet til en plugin hybrid som Golf/Passat GTE.